Twee onderzoeken naar het gebruik van Snappet op tablets in Nederlands onderwijs toont meerwaarde

Kennisnet publiceerde net 2 onderzoeken naar het gebruik van tablets en interactieve software (i.c. Snappet). Beide onderzoeken hebben samen een grote steekproef. Er werd gewerkt met controlegroepen waarbij bij het onderzoek van de Universiteit van Twente ook de toewijzing random gebeurde. Ook interessant is te merken dat de resultaten van beide onderzoeken, ondanks verschillende steekproef en ietwat verschillende aanpak, niet perfect identieke maar vergelijkbare resultaten opleveren.

Beide onderzoeken zijn dus zeer zeker relevant, waarbij ik graag op een element dieper inga. Een quote uit het Kennisnet-bericht:

Leraren bleken zich in een klas zonder tablets vooral te richten op de gemiddelde leerling. De prestaties van de laag en hoog scorende leerlingen bewogen daardoor steeds meer naar het gemiddelde toe. Gevolg: de beste leerlingen ontwikkelen hun reken- en taalvaardigheid minder snel dan de andere leerlingen. Bij gebruik van de software ontwikkelden de beste leerlingen zich juist evenveel.

Alfons ten Brummelhuis, expert wetenschappelijk onderzoek bij Kennisnet: “Elke leraar wil liefst al zijn leerlingen op hun eigen niveau lesgeven, en past dan zijn lessen vaak aan op twee of drie niveaus. Want met meer dan 20 leerlingen in je klas is het fysiek onmogelijk elke leerling onderwijs op maat bieden. We weten nu dat het met dit soort adaptieve onderwijstechnologie wél kan. En dat is goed nieuws voor de leerlingen, de leraren en de hele leermiddelenmarkt.”

Beide onderzoeken zijn inderdaad hoopgevend, maar het Mattheus-effect is in beide onderzoeken opvallend, alhoewel niet onlogisch. Vrij vertaald: de kloof tussen sterkere leerlingen en de zwakkere leerlingen wordt groter. Of dit goed of slecht nieuws is minder eenduidig volgens mij. De mensen van Kennisnet wijten het aan het element dat we nog aan het begin van de ontwikkeling staan. Toch is het voor mij een belangrijk aandachtspunt, vooral ook omdat de reden waarom leerlingen zwakker presteren verschillende oorzaken kan hebben.

Verder geef ik nog deze waarschuwing mee van Kennisnet:

Tigges drukt andere scholen dan ook op het hart eerst een plan te maken voordat ze aan de slag gaan met een programma als Snappet: “De winst die je kunt behalen valt of staat met de onderwijskundige begeleiding en de afspraken die je maakt – over inzet in de hele school, over het gebruik van de data. Ook moeten leraren goed worden geschoold en moet je als school zorgen dat je je technische randvoorwaarden op orde hebt. Als je het hapsnap inzet, gaat het mis.”

Annet van Duren, onderwijsdirecteur bij Snappet, laat in een schriftelijke reactie weten blij te zijn met de resultaten. “Deze onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat het werkt om traditionele, goed werkende elementen van onderwijs te verankeren en deze te versterken met de nieuwe mogelijkheden van techniek.”

Je kan beide rapporten hier downloaden.

Een gedachte over “Twee onderzoeken naar het gebruik van Snappet op tablets in Nederlands onderwijs toont meerwaarde

  1. Pingback: Twee onderzoeken naar het gebruik van Snappet op tablets in Nederlands onderwijs toont meerwaarde | Manuela Bazen-Steenkamp

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s