Meisjes zijn slimmer dan jongens… in single sex schools?

We blijven de verschillende mythes in ons boek opvolgen, omdat – zoals we ook schreven – wetenschap niet stil staat. Een zeer oude discussie is al dan niet gescheiden onderwijs waarvan het meeste onderzoek aangeeft dat dit weinig tot geen invloed heeft op de schoolresultaten en als het al iets van positieve invloed heeft, dan enkel voor de – best presterende – meisjes.

Dit laatste is belangrijk omdat de laatste jaren het scheiden van jongens en meisjes op school vooral genoemd wordt als een mogelijke oplossing voor het al dan niet vermeende jongensprobleem.

Nieuwe analyses uit de UK tonen dat meisjes uit pure meisjesscholen op de centrale examens beter scoorden dan meisjes uit gemengde scholen. Maar zo eenvoudig is dit niet, want wat blijkt:

  • grammar schools are more likely to be single-sex
  • co-educational schools have a higher proportion of poorer pupils
  • girls are more likely to get good results

Dus dat ze beter scoren is niet verwonderlijk, ook om deze andere redenen. Maar zelfs als met deze eigenschappen rekening gehouden worden, scoren deze meisjes gemiddeld 3% beter. Vrij vertaald: dit onderzoek onderschrijft een stuk wat we al weten over een mogelijk positief effect voor de best presterende meisjes, maar belangrijker: hoe zit het met de jongens? Hier bleek na correcties geen positief effect.

Lees meer hier.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s