Huiswerk: Ja, Nee, Waarom, Hoeveel, Hoe?

De huiswerk discussie is inderdaad niet eenvoudig (zie ook hier. De belangrijkste tip lijkt me inderdaad: niet te lang en beter regelmatig een beetje (met focus op wat je met het huiswerk doet.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Deze blog schreef ik oorspronkelijk voor het januari-/februarinummer van het blad Didactief waar ik iedere maand iets schrijf over m.i. spraakmakend wetenschappelijk onderzoek en wat de betekenis daarvan is in/voor het onderwijs. Hier een iets uitgebreider versie.

OK, wij zijn klaar met eten, hebben tv gekeken en dus de strijd begint. Heb je huiswerk? Wanneer ga daaraan je beginnen? Nee, geen tv kijken tot je huiswerk af is… De bijna dagelijkse strijd tussen ouders en kinderen dus. En deze strijd vindt ook plaats op school tussen leerlingen en docenten, en zelfs ook in gesprekken tussen docenten en ouders.

Hoewel huiswerk heel ‘gewoon’ is, zou je je af kunnen vragen of het nut heeft en zo ja, hoeveel en waarvoor en wat je er als docent uiteindelijk mee doet. Met andere woorden, is huiswerk al die moeite waard, en zo ja, hoeveel huiswerk, waar moet het over gaan en wat doe…

View original post 860 woorden meer

5 gedachten over “Huiswerk: Ja, Nee, Waarom, Hoeveel, Hoe?

  1. We lezen veel over de relatie tussen huiswerk en leerprestaties maar ik vraag me meer af wat de relatie is tussen huiswerk en welbevinden op korte en lange termijn. Maar specifiek: zouden we de kans op een burn-out op volwassen leeftijd kunnen vermijden door onze kinderen te leren dat het goed is om thuis het ‘werk’ even aan de kant te schuiven?
    Kinderen die hun huiswerk vlot gemaakt hebben, krijgen als feedback: “Flink gewerkt!”
    Volwassenen die thuis werk-gerelateerde mails blijven opvolgen, horen vaak dat ze “dom” bezig zijn.
    Het een moet toch ook met het andere te maken hebben?!!

  2. Pingback: Huiswerk: Ja, Nee, Waarom, Hoeveel, Hoe? | Onde...

  3. Pingback: OESO: hoeveel tijd gaat er naar onderwijs wereldwijd? (met bedenkingen) | X, Y of Einstein?

  4. Pingback: OESO: hoeveel tijd gaat er naar onderwijs wereldwijd? (met bedenkingen) | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

  5. Pingback: Een alternatief huiswerkbeleid | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s