Hoe versterk je als ouder de autonome motivatie van je kinderen?

Mooie samenvattend blog van het boek van Van Steenkiste en Soenens over de Zelfdeterminatietheorie van Deci & Ryan.
Ook deze tekening vat het verder samen (ook via Tommy Opgenhaffen):
ZDT

Leren.Hoe?Zo!

Wie mijn blog al wat langer volgt, weet dat ik me met heel veel interesse verdiep in de Zelf-Determinatie Theorie (Ryan&Deci) en in de handvaten die vanuit dit wetenschappelijk onderbouwde kader worden aangereikt om onder andere als leerkracht, begeleider of als ouder de motivatie van jongeren te helpen versterken.

De afgelopen dagen heb ik het boek “Vitamines van groei, over de motiverende rol van ouders in de opvoeding” (Maarten Vansteenkiste & Bart Soenens, Academia Press, 2013) doorgenomen. In dit boek worden vanuit het kader van de ZDT heel wat tips verzameld die je als ouders kunt hanteren om jouw kinderen te ondersteunen in hun persoonlijke groei. In deze blogpost vat ik de uitgangspunten van deze theorie en enkele tips voor ouders beknopt samen.

View original post 905 woorden meer

2 gedachten over “Hoe versterk je als ouder de autonome motivatie van je kinderen?

  1. Ik volg al langer je blog, voor het eerste een taalfout gevonden. Handvaten zijn handvatten [&#X1f60a]

    Antoon van Wolferen Docent-Mentor MA3D-leerlingbegeleider Sondervick College Veldhoven

    ________________________________

Geef een reactie

