Intrigerende gedachte: de leerkracht als vrij beroep

Vandaag staat in de Standaard een opiniestuk van onderwijspsycholoog Jan Elen, onderschreven door 30 aanwezigen van een studiedag rond het lerarentekort.

Het tweede, derde en vierde punt zijn niet echt nieuw te noemen (alhoewel nog veel work in progress):
2. Zet meer in op technologie en bevraag de essentie van leraarschap
3. Maak van onderwijs een multidisciplinaire ploegsport
4. Professionele leergemeenschappen

Het is vooral het eerste punt dat mij opvalt: Maak van leraar een vrij beroep

Even het precieze stuk bekijken:

Op dit moment is de leraar een bediende, een ambtenaar die op basis van een diploma wordt aangeworven. Leraars hebben als groep nauwelijks inspraak in de organisatie van hun beroep. In sectoren als de advocatuur of de geneeskunde is dat anders.

Als vrij beroep staan leraars ten dienste van leerlingen én dienen ze een maatschappelijk belang. Leraars kunnen zich dan in een beroepsvereniging groeperen die het leraarschap definieert, de toegang tot het beroep reguleert en leraars ondersteunt.Collega’s stellen dan hun specifieke en erkende expertise ter beschikking van scholen om samen school te maken. Zelf het leraarschap definiëren versterkt het beroep en verhoogt het aanzien.

Dit stuk lijkt erg op het pleidooi dat Jelmer Evers en Rene Kneyber houden in hun boeken Het Alternatief of Flip the system. Het lijkt me vooral een pleidooi voor meer inspraak van de leerkracht in het hele proces. Die beroepsvereniging (wat dus niet het zelfde is hier als een vakbond maar eerder iets als een orde van geneesheren) lijkt me vandaag al mogelijk en in Nederland zien we ook vandaag al een leerkrachtenregister (waarbij ik merkte dat je altijd een gevaar van een zeker formalisme kan krijgen). Tegelijk vraag ik me af of als een mogelijk bij-effect er geen marktwerking kan ontstaan tussen leerkrachten en op welke manier deze stap een probleem dat we vandaag al kennen niet kan verergeren: de minst ervaren leerkrachten komen in de meest uitdagende klassen terecht. Of misschien moet er dan ook een soort pro-deo taak bijkomen?

Interessante voer voor discussie!

 

Een gedachte over “Intrigerende gedachte: de leerkracht als vrij beroep

  1. Pingback: Intrigerende gedachte: de leerkracht als vrij b...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s