Instructional support, een elementaire basis voor een goede cognitieve ontwikkeling

Het belang van “instructional support” om de kloof tussen zwakke en sterke leerlingen te dichten komt ook aan bod bij Hattie en Yates, zie deze quote.

Kleutergewijs

De samenhang tussen ‘instructional support’ en cognitieve ontwikkeling is aantoonbaar …

Op de UC Leuven-Limburg Internationale Studiedag: Op Weg Naar Een Kwaliteitsvolle Leerkracht-Kind Relatie (2 december 2015; zie ook blogbericht De relatie leerkracht – kind doet ertoe!) luister ik geboeid naar Robert Pianta. Die vertelt dat de cognitieve ontwikkeling van kleuters (ook nog op latere leeftijd) sterk samenhangt met de mate waarin ze ‘instructional support’ krijgen in de vroege kinderjaren (Hamre e.a., 2014). Met andere woorden: leerkrachten voorzien sowieso activiteiten en instructies die tot leren leiden. Het is echter de bijkomende begeleiding bij dat aanbod en de instructies die sterk samenhangen met hoe goed kinderen weten, begrijpen, inzien, en met hoe ze hun denken vorm en richting geven. Het gaat hier dus niet om nieuwe inhouden, wél om de manier waarop we kinderen kunnen ondersteunen bij het opdoen en verwerken van hun ervaringen en indrukken.

… maar zetten…

View original post 967 woorden meer

Een gedachte over “Instructional support, een elementaire basis voor een goede cognitieve ontwikkeling

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s