Jongeren delen ongewild hun Facebook-posts met een groot publiek (Linda Duits)

Linda is na een periode van stilte terug beginnen bloggen op dieponderzoek.nl:

Jongeren geven om privacy, zo weten we uit veel onderzoek, maar dat betekent niet dat ze ook altijd goed met hun privacy omgaan. In een recente studie [abstract, open access] onderzochten twee Amerikaanse communicatiewetenschappers welke privacy-instellingen jongeren op Facebook kiezen. Bijzonder aan de studie is dat ze keken naar apparaten en locatie: wat zijn de verschillen tussen via een laptop of pc en via mobiel, tussen thuis en onderweg?

Methode
Er werden dertig diepte-interviews afgenomen met jongeren tussen de 18 en 25 jaar. Daarbij werd samen met de interviewer naar recente Facebookposts gekeken. Er werden gegevens verzameld over vier Facebookposts: de laatste van huis uit gedaan, de laatste van buitenshuis, de laatste van een mobiel apparaat en de laatste van een niet-mobiel apparaat. Er ontbraken twee types, waardoor het totaal aantal geanalyseerde posts op 118 kwam te liggen.

Privacy
De meeste respondenten hebben Facebooks privacybeleid niet gelezen, vooral omdat dat te lang is. Vier mensen merkten op dat ze niks te verbergen hadden voor Facebook. Wel gaf iedereen aan dat ze hun algemene privacy-instellingen wel eens hadden veranderd. 27 respondenten zeggen dat hun posts op ‘alleen vrienden’ staan. Ze stellen dat ze de toegang van vreemden tot hun account willen beperken omdat ze bijvoorbeeld bang zijn dat toekomstige werkgevers hun posts kunnen lezen.

Met uitzondering van een respondent stelt iedereen dat ze liever Facebook gebruiken op een niet-mobiel apparaat. Op een laptop is het scherm groter en typ je gemakkelijker. Bovendien crasht de mobiele app vaak en is wifi op een laptop betrouwbaarder. Posts worden vooral mobiel gedeeld om foto’s van je mobiel te uploaden, locatie te delen en vanwege koppeling met andere mobiele apps zoals Instagram.

In de meeste gevallen heeft de perceptie van privacy van een fysieke locatie geen effect op wat ze delen. Slechts vijf respondenten zeiden dat ze thuis eerder privé-content delen omdat andere mensen dan minder mee kunnen lezen via het scherm. Er is wel een effect op wat ze bekijken: foto’s bladeren doen ze liever alleen thuis, terwijl artikelen lezen ook in het openbaar kan.

Bedoeld publiek
De analyse van de posts laat zien dat de privacy-instellingen niet goed overeenkomen met het bedoelde publiek. Twaalf respondenten hebben hun instelling onbedoeld op publiek staan. Ongeveer twee derde van de onderzochte posts bereikt een publiek dat groter is dan dat de respondent had gewild. Het gaat dan bijvoorbeeld om het willen delen met vrienden uit de geboorteplaats, terwijl alle Facebookvrienden de post konden zien, of om het willen delen met de mensen in de geposte foto terwijl de instelling op publeik stond. Jongere respondenten doen het beter dan de 24- en 25-jarigen uit dit onderzoek: bij hen kwam het bedoelde publiek het meest overeen met het daadwerkelijke bereik. Het maakt niet of een post van mobiel of laptop wordt gedeeld, of dat de poster thuis is of in het openbaar.

Ondanks dat de respondenten vooraf vonden dat ze goed omgaan met hun privacy op Facebook, bestaat er dus een discrepantie tussen met wie deze jongeren hun posts willen delen en wie ze daadwerkelijk kunnen zien. De onderzoekers stellen dat hoewel deze jongeren zich thuis veiliger voelen, ze ook op hun laptops ‘fouten’ maken met hun privacy. Extra opmerkelijk: naar aanleiding van deelname aan het onderzoek veranderden negen deelnemers de instelling van de besproken posts naar ‘alleen vrienden’. Twee mensen gingen dankzij deelname het Facebookbeleid lezen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s