Hoe een drang naar authenticiteit vooruitgang kan tegenwerken

Authenticiteit is een begrip dat in wat ik doe nog steeds speciale aandacht krijgt. Een van de mooiste inzichten kreeg ik van het boek Faking It van Taylor & Barker waarin ze beschrijven hoe de blues gered en bijna vermoord werd door Britse muzikanten en muziekliefhebbers.

Het waren onder andere The Rolling Stones die er voor zorgden dat blues grootmeesters als Muddy Waters hun verdiende aandacht kregen. Veel zwarte muzikanten kregen eerst waardering in de UK vooraleer ze (her)ontdekt werden in hun thuisland.

Die drang naar de authentieke roots van de muziek die de Britse muzikanten zelf speelden en beluisterden redde zo de muziekstijl, maar…

Tegelijk beschrijven Taylor en Barker hoe de muziek zo steriel werd. Amerikaanse blues muzikanten werden geselecteerd op eenvoud. Een Bo Diddley met zijn junglebeat kon, maar blues die nauwer aansloot bij jazz kon dan weer niet. Te intellectueel, te ver gevorderd, te weinig authentiek in de perceptie van de luisteraar. Hierdoor kon het genre gedurende decennia nauwelijks nog evolueren.

Waarom vertel ik dit. Ik moest er aan denken toen ik gisteren dit artikel las over de strijd die sommige studenten voeren aan het (prestigieuze) Oberlin college over het voedsel aan hun universiteit:

“The sushi is anything but authentic for Tomoyo Joshi, a College junior from Japan, who said that the undercooked rice and lack of fresh fish is disrespectful.”

The Telegraph brengt het stuk als een zoveelste voorbeeld van een overdreven politic correctness die over de universitaire wereld lijkt te waaien, maar hier lijkt het dichter aan te sluiten bij wat ik net beschreef:

‘When you’re cooking a country’s dish for other people, including ones who have never tried the original dish before, you’re also representing the meaning of the dish as well as its culture,’ Joshi said. ‘So if people not from that heritage take food, modify it and serve it as ‘authentic,’ it is appropriative.'”

Nu, de kwaliteit van de sushi is misschien effectief niet zo best (wat sommige tweets) doen vermoeden, maar de drang naar authenticiteit lijkt hier dus ook een rol te spelen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s