Een blik op een toekomst…

Wat als…

  • Trump de primary’s wint en er daarna een schandaal uitbreekt over Clinton waardoor Trump effectief president wordt?
  • Le Pen door een nieuwe aanslag gekatapulteerd wordt naar het presidentschap in Frankrijk?
  • Vervolgens de EU implodeert?
  • Ondertussen het Kalifaat, Daesh of hoe we IS vandaag noemen uitbreidt met stukken in Egypte, Marokko, Turkije en Tunisië?
  • Het gebruik van sociale media effectief onmogelijk gemaakt wordt onder zestien jaar?
  • Uber verboden wordt in de meeste landen?
  • Cumberbatch & Freeman na de Sherlock-special geen tijd meer hebben voor reeks 4?
  • De aarde toch een pak warmer wordt dan twee anderhalve graden graad.

Kleine en grote vrezen. Realistisch? Misschien, gaan ze wellicht allemaal gebeuren? Wellicht niet? Net zomin als veel van de disruptieve voorspellingen die vandaag ook gemaakt worden.

2015 was het jaar dat Bert en ik naar de toekomst keken en er zijn grote uitdagingen en mogelijke oplossingen. Er zullen zwarte zwanen zijn en zekerheden die toch blijven staan. Jammer genoeg weten we nog niet welke.

Wat we wel weten is dat de werkelijkheid nooit zo positief is als dromers hopen, noch zo negatief als pessimisten wanhopen. Het ontslaat ons niet om te gaan voor het beste, opdat het best mogelijk hopelijk gebeurt.

De komende dagen zullen er nog zeker blogposts verschijnen, maar iets minder frequent. Het was het eerste jaar dat ik probeerde een maand niet te bloggen, maar zo een regime wil ik me nu echt niet opleggen. Bloggen blijft te leuk.

Het is wel vandaag de laatste werkdag van het jaar voor me en ik wil graag iedereen bedanken voor de voorbije tijd. Ik heb het geluk gehad veel fijne mensen te ontmoeten en heel veel bij te leren. Heb ontelbare kilometers afgelegd in Vlaanderen en Nederland, maar ook voor het eerst daarbuiten en heb me vaak in de arm geknepen omdat ik niet kon geloven wat ik allemaal mocht meemaken. Ik heb mogen samenwerken met fijne collega’s binnen en buiten mijn hogeschool.

Het mooiste moment van het voorbije jaar was ook ergens onderweg, mijn vrouw en ik zelf ontroerd omdat op onze achterbank drie jongens spontaan luidkeels Daydream meezongen, niet wetend hoe dierbaar het liedje voor hun ouders is.

Ik wens jullie allemaal een fijn eindejaar. Ga en hoop voor het beste, laat je niet te veel ontmoedigen door tegenslagen en geniet van je eigen Daydream-momenten.

En hopelijk tot ergens onderweg!

Pedro

Een gedachte over “Een blik op een toekomst…

Geef een reactie

