Aandacht voor letters en klankbewustzijn: mag het of niet?

Een blogpost die voor praktijk en theorievorming interessant kan zijn.

Kleutergewijs

Een kleuter van vier kan nauwelijks de eerste letter van zijn naam benoemen: hij heeft nog geen letterkennis. Bovendien kan hij nog geen klanken in woorden onderscheiden: hij hoort niet dat ‘soep’ en ‘sok’ met de klank ssss beginnen en ‘kat’ niet. Hij heeft onvoldoende klankbewustzijn. Twee jaar later leert hij zijn eerste woordjes lezen. Moeten we hem hierop voorbereiden door in de kleuterklas aandacht te besteden aan letterkennis en klankbewustzijn?

Hevige discussies

Overal ter wereld zijn er grote meningsverschillen over de plaats van letterkennis en klankbewustzijn in het programma van de oudere kleuters, ook bij ons. Aan het ene uiterste heb je de constructivisten, die vinden dat kleuteronderwijs moet gaan over spel, doen-alsof, muzisch bezig zijn, exploreren, voorlezen, alles behalve technische vaardigheden zoals letterkennis en klankbewustzijn. In hun programma’s krijgen letterkennis en klankbewustzijn dan ook nauwelijks een plaatsje. Aan het andere uiterste heb je de cognitivisten, die het kleuteronderwijs…

View original post 538 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s