Wie wil er leerkracht worden?

Er is een nieuwe PISA in Focus en raakt aan een beroep onder druk: de leerkracht. Wie van de bevraagde vijftienjarigen wil later leerkracht worden?

Ik wil even de drie belangrijkste inzichten met elkaar vergelijken:

  • Across OECD countries, 5% of students expect to work as teachers: 3% of boys and 6% of girls.

We merken hier dat er al een verschil in geslacht zit, dat we ook merken in de praktijk waar meer vrouwen dan mannen werken in het onderwijs. Vandaag verscheen er ook een nieuw rapport (zie dit artikel van De Standaard) met een mogelijke verklaring:

‘Mannen zoeken vaker dan vrouwen een prestigieuze baan’, zegt onderzoeker Mike Smet. ‘Maar ons onderwijs heeft de jongste decennia aan status ingeboet. De lonen zijn niet slecht, maar het zijn vlakke carrières met weinig doorgroeimogelijkheden. Het streven naar prestigieuze jobs van de mannen straalt af op hun medestudenten. Dat zou hen beïnvloeden om het onderwijs links te laten liggen.’

Wat opvalt is dat slechts 63 procent van de afgestudeerde leerkrachten binnen het jaar aan een carrière in het onderwijs begon. Nog eens 12 procent begon later als leraar, bijvoorbeeld na verdere studies. De rest was verloren voor het onderwijs. Is dit negatief? Hangt er van af. Ontdekte men dat onderwijs niets voor hen was en koos men daarom voor iets anders, wellicht goede keuze. Wat wel opvalt is dat leerkrachten die bijvoorbeeld studeerden vooral afhaken. Hier is de reden betere opportuniteiten buiten het onderwijs…

  • The  academic profile of students who expect to work as teachers varies, but in many OECD countries, students who expect to work as teachers have poorer mathematics and reading skills than other ambitious students who expect to work as professionals but not as teachers.

Hier zou je nu de fout kunnen maken dat toekomstige leerkrachten minder sterk presteren dan de rest van hun medeleerlingen. Maar dit is te kort door de bocht. Instroom is niet uitstroom. Het is niet omdat men dit wil doen, dat men het gaat doen, maar het wil vooral ook niet zeggen dat men zal slagen.Check zeker ook deze post om te zien hoe goed de uiteindelijke leerkrachten echt zijn. In het Focus-rapport staat ook deze gelijkaardige grafiek en je merkt dat er wel degelijk in veel land wel een overeenkomst bestaat, maar zeker niet in alle landen of regio’s, waaronder Vlaanderen (dat op 3 staat).

Focus

Wat het zeker ook aantoont is terug hoe het beeld van onderwijs leeft.

  • PISA shows that, on average, a higher percentage of students expects to work as teachers in countries where teachers’ salaries are higher.

Zo lijkt loon een heel basale reden om voor de job te kiezen. Toch vermoed ik dat meer loon niet per definitie de oplossing kan zijn. De OESO denkt het zelfde en concludeert:

Education systems have to become more competitive in recruiting – and retaining – skilled and motivated teachers. While extrinsic bene ts, such as salaries and compensation, may help, countries should also consider promoting the intrinsic value of teaching by giving teachers more autonomy in their work and raising the social status of the profession.

De Vlaamse onderzoekers van Steunpunt SSL denken dan weer aan een minder vlakke loopbaan. Zelf denk ik dat respect en ondersteuning ook cruciaal is. Maar tegelijk moeten we als leerkrachten er ook over waken hoe we zelf over het onderwijs spreken.

Oja, proficiat aan Jelmer Evers die voor een tweede keer genomineerd is voor de World Teacher Award, zowat de nobelprijs voor leerkrachten.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s