Hoe verdedig je iets waar je niet echt in gelooft?

Gisteren nam ik deel aan het plenaire debat op Online Educa Berlin, de grote (en echt enorme) conferentie over technologie en onderwijs in, euh, Berlijn. Behalve een grote eer, was het vooral een zeer leuk gegeven. We waren met 4 die een opgegeven motie moesten verdedigen of aanvallen waarop de zaal als in het Britse parlement zou mogen stemmen om de motie te aanvaarden of niet.

De motie die voorlag was:

“This House believes 21st Century skills aren’t being taught – and they should be”.

Samen met Jo Swinson was het mijn opdracht om deze stelling te verdedigen. En alhoewel zowel het publiek als wijzelf wisten dat het niet noodzakelijk een standpunt was waar de spreker zelf in geloofde, zat ik toch met een gewetensprobleem.

Ik heb al in verschillende boeken geschreven dat ik serieuze vragen heb bij de 21st century skills. Al lang geleden schreef ik dat ze wellicht veel overeenkomsten hebben met de zeven vrije kunsten.

Mijn verdediging was dan ook als volgt:

Net omdat ze niet bestaan – wat een van de tegenstanders al snel inriep – moeten ze op school onderwezen worden. Waarbij ik vrees dat in sommige landen door GERM, global education reform movement, met een te sterke focus op gestandaardiseerde testen voor bepaalde kernvakken, net de hogere doelen verloren kunnen gaan, zonder te willen zeggen dat basiskennis niet cruciaal is.

En vervolgde dat ik het niet per se erg vond om deze eeuwenoude skills naar de 21ste eeuw te noemen, omdat we nu toevallig in die eeuw leven. Misschien niet de slimste verdediging, maar ik besefte al snel dat ik niet echt in de wieg gelegd ben voor bijvoorbeeld politiek (en ik bedacht ook dat de video online zou komen).

Tot slot gooide ik er ook nog een oneliner bij waar ik zelf blij mee was, en die ook behoorlijk vaak getweet werd:

Al bij het voorgesprek werd al snel duidelijk dat Miles Berry, Allan Päll, Jo en ikzelf in het echt helemaal op de zelfde lijn zaten. Miles gaf een gepassioneerde verdediging van het belang van kennis – zonder vaardigheden direct te willen verketteren – waarvan ik in mezelf enkel kon denken: veel van wat hij zegt zou ik ook kunnen zeggen.

Ik vond het dan ook niet erg dat we nipt de motie verloren en eerlijk ‘it was good fun’. Was vooraf behoorlijk zenuwachtig, maar net door

 

Geef een reactie

