Over “de bruikbaarheid van nutteloze kennis”

Het artikel waar Paul naar verwijst stond ook al in mijn lectuur-op-zaterdag-lijst, maar deel graag deze uitgebreide actualisatie.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Onlangs kwam ik een artikel tegen over de bruikbaarheid van nutteloze kennis (the usefulness of useless knowledge). Het artikel uit 1939 werd geschreven door Alexander Flexner. een bekende onderwijshervormer en oprichter van de Institute for Advanced Study in Princeton, New Jersey waar Robbert Dijkgraaf nu de scepter zwaait. Na het lezen van het artikel begonnen de radertjes in mijn hoofd te draaien zowel wegens de inhoud en de actualiteit (en dat na meer dan 75 jaar!) van wat hij schreef.

Hier de openingsalinea:

Useless knowledge

Twee dingen sprongen in mijn hoofd en blijven aan mij knagen. De eerste is onze verlichte staatssecretaris van onderwijs Sander Dekker en zijn drift naar meer toegepast onderzoek. Afgelopen week zag ik hem met zijn baas minister Bussemaker bij De Wereld Draait Door prediken over de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) en ik dacht “De wereld mag dan doordraaien, deze bewindspersonen draaien pas écht door!”. Zij lijken beiden…

View original post 1.091 woorden meer

Geef een reactie

