Klap-pen in let-ter-gre-pen: overbodig en zelfs hinderlijk volgens recent onderzoek

Kleutergewijs

  • Juf Sarah: Hoeveel stukjes hoor je in Sinterklaas? Sin-ter-klaas … drie, juf!
  • Meester Sam: Hoeveel stukjes hoor je in Piet? p-ie-t … drie, juf!

Waarom is de instructie van meester Sam beter dan deze van juf Sarah? Het onderzoek van Teresa Ukrainetz en collega’s geeft een antwoord.

Het klankbewustzijn is een belangrijke voorspeller voor het leren lezen (Ukrainetz en collega’s, 2011). Voldoende reden dus om extra in te zetten op dat klankbewustzijn in de kleuterklas. Maar welke taakjes zijn nu noodzakelijk om het klankbewustzijn te stimuleren bij de oudste kleuters? Denk maar mee.

  1.  Rijmen ‘Sint’ en ‘pint’? ‘Ja!’ antwoorden de kleuters.
  2.  Laten we het woord ‘chocolade’ in stukjes klappen: cho-co-la-de.
  3. Siska, de klaspop, krijgt van de Sint alleen cadeautjes waarin het klankje /s/ in het woord te horen is. De kleuters ontdekken dat Siska snoep, een slee en een ‘cd’ van K3 krijgt. Jammer genoeg krijgt…

View original post 404 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s