Hans Rösling streng voor onderwijs, een commentaar

Gisteren was Hans Rösling te gast bij het onvolprezen Zondag Met Lubach en de man was kritisch voor de media (wat we al een tijdje kunnen horen), maar nog een pak kritischer voor onderwijs:

Ik kan de man een stuk volgen alhoewel ik weet dat veel collega’s hard hun best doen, maar schrok wel van zijn oplossing: grote bedrijven die zich bezighouden met onderwijs zouden het onderwijs verbeteren volgens hem. Als we echter kijken naar het trackrecord van bedrijven die zich met onderwijs bezighouden, zien we toch veel mislukkingen:

Zijn er ook positieve voorbeelden, zeker, maar deze voorbeelden van vaak solutionisme stemmen me vooralsnog niet hoopvol dat bedrijven zomaar onderwijs kunnen “redden”. Heb wel een idee hoe ze dit kunnen doen. Toen ik enkele jaren geleden een lezing gaf voor een groep bedrijfsleider die onder andere klaagden over het gebrek aan tablets in de school van hun kinderen en aangaven dat ze het onderwijs wilden veranderen, vroeg ik hen of ze al gevraagd hadden wat de scholen van hun kinderen nodig hadden. Niet zozeer vanuit een “wij weten het beter” houding, maar wel gewoon: beste school, wat zijn jullie noden?

Ik vermoed dat ze misschien meer fundamenteel zijn dan ze op het eerste gezicht denken. Bijvoorbeeld een schoolgebouw waar je niet 15 jaar moet op wachten. Extra middelen waarmee de lege brooddozen van steeds meer kinderen gevuld kunnen worden. Extra geld waar ze eens geen mosselsouper moeten voor organiseren zodat de tijd die ze hierin investeren naar de kinderen kan gaan. Misschien dat je als ouder mee het verkeer wil helpen regelen zodat het rond de school veiliger wordt. En nog tal van andere zaken die misschien niet spectaculair zijn, maar een enorm verschil kunnen maken.

En tegelijk zo ruimte creëren zodat inderdaad de leraren (nog) beter hun zaken op orde kunnen hebben en de vinger aan de pols kunnen houden. Hier heeft namelijk Rösling volgens mij wel degelijk een punt. Meer nog, ik hoop dat zijn kritiek mee gaat in de eindtermen-discussie.

6 gedachten over “Hans Rösling streng voor onderwijs, een commentaar

  1. “grote bedrijven die zich bezighouden met onderwijs zouden het onderwijs verbeteren volgens hem”? Bedoel je dat stukje op 2:08? Volgens mij zegt hij wat anders, nl dat onderwijs (en ik neem aan dat hij bv zijn eigen faculteit bedoelt) wordt gevraagd door bedrijven naar hoe de wereld er uit ziet?

  2. Ik wilde toch weten wat Rosling nu bedoelde, dus heb gemaild met http://www.gapminder.org . Ik legde ze voor:

    “Mr Rosling states: “the big companies now want to have education to upgrade their stuff”. Does he mean:

    1 – companies want education to improve (how they do education)
    2 – companies want to improve education (so companies start influencing how education is done, start to get involved in education, which could lead to education not being unbiased anymore etc)
    3 – companies ask education (and maybe only mr Rosling :-)?) to tell those companies how the world nowadays looks like, and how the companies should market the stuff the companies want to sell to the world?”

    Zij mailden me: “What Prof. Rosling said was “The big companies now want to have education to upgrade their STAFF”, not ‘stuff’. We apologise if his accent made it unclear. He means something close to your 3rd option: Big companies want to educate their staff about the world, so they understand how the world has changed in the past century.”

Geef een reactie

