Welke structurele factoren hangen samen met kwaliteit in kleuteronderwijs?

Interessante samenvatting van de contextfactoren die een rol spelen bij een leeftijdsgroep die volgens oa Heckman zeer belangrijk is om oa ongelijkheid tegen te werken: de kleuters.

Kleutergewijs

Een recente Nederlandse studie onderzocht de link tussen kwaliteit en enkele structurele factoren : Speelt de groepsgrootte een rol? Het aantal kinderen per leerkracht? Is er een samenhang met het opleidingsniveau van de leerkracht? Wat met kleuteronderwijzers die zich regelmatig bijscholen of scholen die werken met didactische methodes?

De studie (Slot et al., 2015) bracht de kwaliteit als volgt in kaart :

Wat is de emotionele proceskwaliteit? Bijvoorbeeld:

  • Is er een warme, respectvolle leerkracht-kind interactie?
  • Is de leerkracht gevoelig voor de beleving van de kleuters?

Wat is de educatieve proceskwaliteit? Bijvoorbeeld:

  • In welke mate krijgen de kinderen stimulerende feedback?
  • Treedt de leerkracht taalstimulerend op?

Geen samenhang tussen kwaliteit en groepsgrootte of het aantal kinderen per leerkracht

De studie vond geen samenhang tussen kwaliteit en groepsgrootte of het aantal kinderen per leerkracht. Dit is wellicht deels te verklaren omdat in Nederland de maximale groepsgrootte wettelijk geregeld is. In…

View original post 212 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s