Over geld en onderwijs

Als de Vlor met forse stem spreekt, dan is dat nieuws. Ik maakte zelf het overlegorgaan al een paar keer van dichtbij mee en compromis en consensus zijn de eerste woorden die ik zou gebruiken als ze me het zouden vragen in een ronde van De Slimste Mens Ter Wereld.

Maar het meest recente advies over de besparingen in het onderwijs is heel duidelijk:

De Vlor betreurt dat de diverse besparingsmaatregelen op de werkingsbudgetten van de onderwijsaanbieders in 2015 recurrent worden doorgetrokken naar 2016. De raad vreest ook dat de aangekondigde besparingen in het hoger onderwijs de integratiebeweging van de hogeschoolopleidingen in de universiteiten sterk zullen bemoeilijken. (lees hier het volledige advies)

De koepels verwijzen nu naar wafelenbak en andere mosselsoupers ter compensatie en hopen vooral op een zachte winter. Besef echter goed dat sommige scholen een publiek hebben dat zelf met moeite de eindjes aan elkaar kan knopen en dat dergelijke activiteiten daar dus geen oplossing zijn. Meer nog, de meeste scholen doen dit al jaren met reden.

Aankopen van materialen en nieuwe handboeken worden wellicht uitgesteld. Gisteren schreef De Morgen als eerste in Vlaanderen over virtual reality in de klas en bijvoorbeeld het nieuwe Google Expeditions. De reactie van het onderwijs in de krant was tekenend: interessant, maar we moeten goed nadenken over elke cent die we uitgeven. Als ik sommige schoolgebouwen zie, begrijp ik die reactie volkomen. Die scholen staan vaak op wachtlijsten van 10 jaar of meer voor nieuwe gebouwen.

Voor alle duidelijkheid, ik zou niet graag in de plaats van de minister zijn, je kan enkel maar geld uitgeven dat je hebt. Tegelijk is in een regio waar enkele miljarden nodig zijn om jarenlange onderinvestering in scholenbouw recht te trekken en waar steeds meer plaats nodig is voor kinderen en jongeren in het onderwijs, een gelijke financiering per definitie al een besparing. In ons boekje over onderwijsmythes beschrijven we dat meer geld niet per se tot beter onderwijs leidt. Het is echter fout te denken dat steeds minder geld niet tot slechter onderwijs kan leiden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s