Naaktloze Playboy toont de macht van Facebook (Linda Duits)

Deze analyse stond eerst op dieponderzoek.nl.

Wat verschillende conservatieve politici decennia hebben geprobeerd, is Facebook zonder slag of stoot gelukt. De Amerikaanse Playboy stopt met naakt. Het mannenblad heeft aangegeven dat ze safe for work willen zijn. Het tijdschrift wil een jonge doelgroep aanspreken en blijkbaar doe je dat zonder naakt. Kuisheid in tijden van volop internetporno, is dat niet raar?

Wired bracht een goede analyse. Bladen proberen online teruglopende ledenbestanden tegen te gaan. Daarvoor zijn ze grotendeels afhankelijk van platforms als Facebook. Dat is immers dé plek waar content gedeeld wordt en dat delen heb je nodig om verkeer naar je site te trekken. Facebook heeft dus enorm veel macht en kan dicteren welke content geproduceerd wordt. Wired schrijft:

“For Playboy to survive in a platform-driven world, the pressure to conform to those standards [of third-party platforms like Facebook, Twitter, and Pinterest, LD] is immense—so much so that the publication is abandoning the core of its brand’s identity.”

Dat is een zorgwekkende ontwikkeling. Er is immers sprake van zelfcensuur. Socioloog Zeynep Tufekci waarschuwt op meerdere plekken voor de macht van Facebook. Zoconstateerde ze dat edgerank, het algoritme dat bepaalt wat je in je timeline krijgt, berichten over Ferguson niet toonde. Ook bekritiseerde ze dat het Facebook lukt om kiesgedrag te sturen. Daarbij weten we nauwelijks hoe Facebook te werk gaat:

“We should care that this data is proprietary, with little access to it by the user, little knowledge of who gets to purchase, use and manipulate us with this kind of data. And of course it’s not just Facebook, every major Internet platform, along with governments, are in this game and they are spending a lot of money and effort because this is so important.”

Zo is de knieval van Playboy een teken des tijds. Daar mogen we best wat meer stampij over maken.

Een gedachte over “Naaktloze Playboy toont de macht van Facebook (Linda Duits)

  1. LOL, is dit serieus? Krijgt Facebook nou de schuld van het gegeven dat het betalen om plaatjes van blote mevrouwen te zien al jaren zó vreselijk achterhaald is vanwege het enorme aanbod van gratis te bekijken (al dan niet in bewegend beeld) materiaal op internet?
    Ik vind het super dat Playboy het op deze manier gaat proberen, immers het was hét excuus van mannen “ik koop het blad voor de verhalen, niet voor de plaatjes”, maar ik vrees dat ze ook dan, net als veel andere tijdschriften niet uit de problemen komen. Er worden gewoon minder tijdschriften gekocht/verkocht. Maar met zelfcensuur lijkt me dit heel weinig te maken te hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s