Doping in onderwijs, ook in Vlaanderen?

Het is zondagmorgen en het zwembad is vol met kinderen en een achttal lesgevers lopen elkaar net niet in de weg terwijl ze de 6-jarigen leren zwemmen. Het is ondertussen een vertrouwd beeld en niks mis mee, toch? Ik moest er aan denken toen ik deze ochtend dit artikel in De Standaard las: Ouders sturen kinderen naar logopedist om uit te blinken op school. Blijkbaar gaan steeds vaker ouders professionele hulp inroepen om hun kinderen beter te laten presteren op school: ‘Ze ervaren druk om succesvolle kinderen op te voeden, die het altijd goed doen op school. Als het dan wat minder gaat, stappen ze naar een specialist terwijl dat niet altijd nodig is. Ouders zien snel een stoornis die weggewerkt moet worden.’ stelt Karine Verschueren (KU Leuven).

Toen ik enkele maanden geleden nog maar eens schreef over doping in de PISA-resultaten, waarbij in landen en regio’s zoals Hong Kong, Singapore of Korea een hele bijlesindustrie is ontstaan (zelfs in Nederland?), kreeg ik de reactie dat het fenomeen ook in ons land opduikt. Het is misschien nog niet zo uitgebouwd als in de eerder vermelde landen, maar als je op bijvoorbeeld Kapaza zoekt op bijles vind je alvast veel en ook op de website van Vlaanderen vind je info.

Kan je ouders hier iets verwijten? Moeilijk, iedereen wil het beste voor zijn of haar kind. Is het terecht dat kinderen zo moeten bijgespijkerd worden? Misschien minder zeker dan je denkt, zie de opmerking van Karine Verschueren. Moet je de school iets verwijten, laten ze lacunes die door de markt ingevuld worden? Ook dit is niet zo eenvoudig. Veel scholen doen zeker goed hun best, maar de uitdagingen worden wel degelijk groter. Kijk naar de zwemlessen die bijvoorbeeld in Brussel onder druk kwamen te staan door het invoeren van de maximumfactuur en die in scholen vaak nu tot het opgelegde minimum beperkt zijn. Er is al veel zorg op school, maar tegelijk wordt ook hier de druk financieel enorm.

Ik heb geen moeite met de vele taalkampen of met het bestaan van een ruim aanbod van bijlessen, maar er zit wel een grote ironie in deze evoluties. Terwijl het wegwerken van sociale ongelijkheid in het onderwijs al jaren een groot thema is, kunnen dergelijke ontwikkelingen net de ongelijkheid weer vergroten. Want terwijl de (al dan niet nodige) logopedie vaak nog kan terugbetaald worden, zijn het wellicht eerder hoogopgeleide ouders die deze weg vinden. De bijlessen zijn vaak gewoon een meerkost die niet iedereen kan betalen.

2 gedachten over “Doping in onderwijs, ook in Vlaanderen?

  1. Beste Pedro,

    Dank voor je goede reactie.

    Persoonlijk (hoe kan het ook anders…) ben ik voorstander van een systeem waar de ontvanger persoonlijk (en volledig) betaalt voor zijn gevraagde diensten (studiebegeleiding) dan wanneer een volledige gemeenschap (iedereen) betaalt via de tussenkomst van de ziekteverzekering voor (al dan niet nodige) logopedie (vaak studiebegeleiding) aangevraagd door steeds meer ouders.

    Groetjes,

    Jan Bruwier
    http://www.rebus.be

  2. Pingback: Kortjes: Baby Badass, Teacher Truths, Sarah & Juan, Discover the Forest, Patat d' Amour, Veel Meer Meester, en meer (week 42, 2015) - Trends in Kids- & Jongerenmarketing

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s