Een avond in de Vooruit… #10in2015

Weken van spanning vielen gisteren als een pak van me zo net rond 22u ’s avonds. In een roes zet ik mijn naam in tal van boeken en zag ik mensen die ik te lang niet gezien had.

De boekvoorstelling van ons nieuw boek “Ik was 10 in 2015” verliep als in een droom. Bert en ik konden het ons niet beter wensen. Van de video’s (onder andere gemaakt door 2 van mijn zussen en Klaartje en Marte, waarvoor dank!), over Johannes van School is Cool en Peter Adriaenssens en het extra optreden van Blue and Broke, alles liep zoals het moest en beter.

Maar waar achteraf bijna iedereen over sprak, online en offline was Maud Vanhauwaert die net na mij het podium beklom en wat ze voorzien had veranderde door mijn lezing over tijd, ruimte en vergeten. Ze bracht er onder andere dit gedicht dat iedereen stil kreeg en tegelijk terecht fan van haar maakte:

ik ben vergeten hoe het voelt om als kikker geschminkt te zijn
hoe de verf in de zon opdroogt en kraakt als je lacht
hoe ik dan bang werd

omdat ik dacht dat ik in een hele oude kikker veranderde

ik ben vergeten hoe het was om in de nek van mijn vader te zitten
mijn handen op zijn hoofd te leggen
alsof ìk hèm beschermde

ik ben vergeten wie er in mijn klas zat, wie de mooiste
pennenzak had, wie ik het eerst wilde zoenen en wie mij ooit
‘zo dik als Afrika’ noemde

ik ben eens vergeten mijn cavia uit de zon te halen en toen
ik terug in de tuin kwam lag hij daar, als een zwart geblakerd
te lang gebakken stukje brood

ik ben vergeten wat ik toen dacht over de dood

ik ben zoveel namen vergeten. Ik ben de naam vergeten
van de leidster op Jommekeskamp die elke dag perse mijn haar
in een dotje wilde draaien

de naam van de man die na mijn val
in de regen met de fiets, mijn hoofd heeft gehecht, vergeten
waarom ik aan het haar van mijn zus trok

zo vaak dat ik haar aan een haarstukje hielp

ik ben vergeten waarom ik op een podium stond
waarom zoveel mensen dezelfde richting opkeken
en ik als enige, andersom

ik ben vergeten waarom ik als kind masturbeerde
denkend aan een felbehaarde Jezus, met zijn uitstulpend kruis

ik ben vergeten wat de zigeunerin met haar zware beweeglijke wenkbrauwen
als vervaarlijk koffiedik in mijn handen heeft gelezen. Mijn eigen toekomst
ben ik vergeten. Ik ben vergeten hoeveel ik van je hield

ik had het nochtans in een boekje geschreven
met mijn handtekening eronder

vergeten waar de kloven in je lippen zitten
in de winter en hoe je slaapt of je in een bochtje lag,  je knieën opgetrokken of uitgestrekt
en wij dan om de laken vochten, hoe, in het felle licht van Sevilla
onze pupillen zich samentrokken

maar ik ben niet vergeten wat ik vergeten ben, meer nog
wat ik vergeten ben, daaraan denk ik nog het meest

zoals aan wat mijn moeder bedoelde toen ik  (nog zo dik als Afrika
en mijn cavia nog mals) haar vroeg waarom vergeten
geen ‘ge’ krijgt, zoals geslapen,  gegeten en gedanst
en zij toen terwijl ze de strijk opplooide
mompelde alsof ze de woorden tussen mijn kleren schoof:

vergeten wordt nooit voltooid

Voor iedereen die hier aan meewerkte en er bij was, 1 groot woord van Dank! En tot ergens binnenkort, onderweg.

Geef een reactie

