Wat mij opviel in de Nederlandse Monitor Jeugd en Media 2015

Vandaag om 16u werd de Nederlandse Monitor Jeugd en Media 2015 van Kennisnet en Mediawijzer vrijgegeven. Een leuk vogeltje bracht het rapport eerder op mijn bureau waardoor ik je nu al de voor mij opvallendste elementen kan meegeven:

  • Ondanks alle (digitale) media, willen jongeren eerst en vooral face-to-face contact (meisjes iets meer dan jongens):
    • 73% kiest groepsgewijs face-to-face contact (in een vriendengroep);
    • 68% kiest individueel face-to-face contact (1-op1);
    • eveneens 68% kiest het sturen van berichtjes.
  • Waarom ze dan toch ook sociale media gebruiken voor contact?
    • 56% omdat het handiger is,
    • 38% vindt het makkelijker;
    • 15% durft meer te zeggen;
    • 13% voelt zich minder verlegen;
    • slechts 10% zegt dat het leuker is.
  • De Nederlandse jongeren gebruiken hun telefoon nog veel voor… bellen. Het komt op de tweede plaats, maar berichtjes sturen is populairder. En ja, lang leve Whatsapp (voor sociaal én school).

Er is trouwens heel veel over school te vinden, eerst de big one voor mij, over technologie op school:

  • het smartboard is inmiddels normaal geworden (slechts 7% van de respondenten meldt dat er bij hen nog steeds met schoolbord en krijtjes wordt gewerkt);
  • een derde (33%) van de respondenten meldt dat hun school het gebruik van ict-middelen (zoals computer, smartphone en tablet) voor het maken van huiswerk echt stimuleert;
  • bijna de helft (47%) van de respondenten zegt makkelijker te leren wanneer de stof ook in een filmpje wordt behandeld.

Maar wat vooral opvalt: de leerlingen denken toch genuanceerd over het gebruik van beeldschermmedia in het onderwijs:

  • 39% zegt moeilijker te leren als er alleen maar tekst is;
  • 31% verkiest filmpjes boven uitleg door de docent;
  • 29% zegt makkelijker via computer of tablet te leren dan via boeken;
  • 25% zegt liever op internet naar hulp of uitleg te zoeken dan in de schoolboeken (bij vragen over de stof).

En belangrijk: de kwaliteit van de huidige school-apps is nog voor verbetering vatbaar. Vaak zijn het gewoon nog ‘boeken achter glas’, zonder (interactieve) meerwaarde:

  • slechts 11% bevestigt de stelling dat school-apps net zo goed en mooi gemaakt zijn als de apps en games die ze privé gebruiken.

Wat opvalt: dat jongeren beeldschermmedia voor school wel waarderen, maar dat de meerderheid het ook belangrijk vindt dat er een goede leerkracht is, en dat traditionele media als boeken en schriften er ook bij horen. Mogelijk speelt de matige kwaliteit van de huidige school-apps (vaak niet meer dan ‘boeken achter glas’) daarbij een rol.

En nu nog wat me nog zoal opviel over school in het rapport:

  • Jongeren kunnen kennisboeken (non-fictie) wel kunnen missen voor hun vrije tijd, maar een relatief groot deel van hen dat niet kan voor hun schoolprestaties. 1 op de 4 jongeren vindt kennisboeken nuttig voor school. Jongeren verschillen hierin niet van mening, ongeacht geslacht en onderwijsniveau.
  • Hoe heb je (digitaal) contact met je leerkracht?
    • 36% gebruikt regelmatig e-mail voor contact met de leerkracht;
    • 19% gebruikt regelmatig WhatsApp voor contact met de leerkracht;
    • 13% heeft een of meer leerkrachten als vriend op Facebook;
    • sociale media als Twitter en Instagram worden slechts door 2 tot 4% van de leerlingen gebruikt voor contact met een leerkracht.
  • 5% van de respondenten wisselt vertrouwelijke informatie uit met de leerkracht via digital media. Dat lijkt een gering percentage. Maar uiteindelijk gaat het wel om ca. 90.000 jongeren. Voor hen biedt de leerkracht dus voldoende vertrouwen om persoonlijke zaken mee te bespreken.
  • De populairste media-toepassingen voor school zijn:
    • Google om dingen op te zoeken (60% van de jongeren doet dit regelmatig);
    • apps waarmee ze hun rooster en cijfers kunnen bekijken (eveneens 60%). Oefenen via internet doet bijna de helft van de jongeren:
    • jezelf overhoren via internet: 45%;
    • oefentoetsen raadplegen via internet: 39%.
  • Aanvullende informatie voor het schoolwerk komt via de volgende kanalen:
    • YouTube (26%);
    • informatieve tv-reportages (20%);
    • nieuwsprogramma’s (19%);
    • nieuwssites (16%);
    • de krant (10%).
  • Jongeren gebruiken sociale media het meest… om zekerheid te krijgen over wat het huiswerk ook alweer was. (kon hier enkel maar bij glimlachen).
    • 53% zegt regelmatig via sociale media (WhatsApp, Twitter of Facebook) aan klasgenoten te vragen wat het huiswerk is;
    • 25% gebruikt sociale media om taken te kunnen verdelen bij het samenwerken, of om scans van aantekeningen aan elkaar door te sturen;
    • 13% verstuurt zelf geschreven samenvattingen of foto’s van het eigen huiswerk aan klasgenoten, of vraagt de klasgenoten om hun al gemaakte huiswerk op te sturen.
      (deze laatste cijfers vond ik zelf behoorlijk laag).
  • Wat zijn dan wel de belangrijkste hulpbronnen?
    • 75% gaat regelmatig naar de moeder, en 60% naar de vader;
    • 53% gaat naar de leerkracht;
    • 45% raadpleegt vrienden. Vooral meisjes doen dat;
    • 33% zoekt hulp via Google, of vraagt een broer of zus;
    • 18% zoekt hulp via YouTube (opm. weet niet goed of dit nu hoog of laag te noemen is);
    • 12% zoekt hulp via huiswerkbegeleiding. (dit vind ik dan weer zeer hoog).
  • Valt een beetje buiten de mediavragen, maar zeker interessant:
    • driekwart van de jongeren vindt school belangrijk; (en ja, meisjes meer dan jongens)
    • 6 op de 10 jongeren doet zijn best; (idem)
    • de helft maakt zijn werk niet slordig, en heeft geen moeite om goede cijfers te halen;
    • 4 op de 10 jongeren hebben geen hekel aan hard werken;
    • bijna een kwart van de jongeren heeft geen positieve houding tegenover school
  • En deze cijfers zijn dan weer opvallend… laag:
    • bijna de helft (46%) stuurt wel eens privé-berichtjes tijdens de les; (wellicht laag door meenemen van primair onderwijs).
    • 28% checkt Facebook of Instagram;
    • 10% maakt wel eens stiekem een filmpje of een foto in de klas. (ok dat laatste is weer veel).

 

3 gedachten over “Wat mij opviel in de Nederlandse Monitor Jeugd en Media 2015

  1. Pingback: Wat mij opviel in de Nederlandse Monitor Jeugd ...

  2. Pingback: Handig: Toolbox Mediaopvoeding: Media? Gewoon opvoeden! | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s