Artikel in Pedagogische Studiën: Rousseau en Arendt in de iPad-klas

UPDATE: het artikel kan blijkbaar nu wel vrij gedownload worden.

In de meest recente editie van Pedagogische Studiën staat een artikel van mezelf, Elke Struyf en Dimo Kavadias waarin we de discussie over al dan niet tablets op school de nodige diepgang trachten te geven.

Abstract van het artikel (voorlopig nog niet online):

Hedendaagse discussies over technologie in onderwijs lijken aan de oppervlakte vaak eer- der over iPads en andere tablets te gaan, maar verbergen een veel oudere discussie over wat onderwijs kan zijn. In deze discussiebijdrage beschrijven we eerst hoe de romantische visie van Rousseau waarin de natuurlijke ontwikkeling van het kind centraal staat de inspiratiebron lijkt voor een grote groep actuele onderwijsdenkers. Tegenstanders worden soms weggezet als zouden ze denken vanuit een conservatieve reflex, maar in een tweede deel beschrijven we hoe ook deze visie aan populariteit wint. Deze visie is dan weer vaak geïnspireerd op het werk van Hannah Arendt, waarbij de school en de leraar een meer centrale rol spelen. Zo verbergt een discussie over technologie zoals tablets in het onderwijs 5 dieperliggende tegenstellingen in het denken over onderwijs namelijk over het verschil tussen leren en onderwijzen, over de mate waarin het kind en zijn zelfstandigheid centraal moet staan, over de rol van de leerkracht, over de leeromgeving en over op welke manier onderwijs progressief moet zijn.

Referentie:

De Bruyckere, P., Struyf, E, & Kavadias, D. (2015) Rousseau en Arendt in de iPad-klas, de oudere wortels van hedendaagse discussies over technologie op school. Pedagogische Studiën. (92) 200-210.

 

6 gedachten over “Artikel in Pedagogische Studiën: Rousseau en Arendt in de iPad-klas

  1. Pingback: 5 soms onderhuidse tegenstellingen in onderwijs | X, Y of Einstein?

  2. Pingback: 800 woorden: U heeft een visie op onderwijs? De leerkracht nog meer. | X, Y of Einstein?

  3. Pingback: Die ochtend in de krantenwinkel: weer discussies over iPad-scholen | X, Y of Einstein?

  4. Pingback: Die ochtend in de krantenwinkel: weer discussies over iPad-scholen | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

  5. Pingback: Wat we weten over de iPad op school – KomenskyPost

  6. Pingback: Presentatie: Over overtuigingen en visies in onderwijs | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s