“Kleuters met tablets worden screenzombies”, tja

Gisteren zond Terzake deze reportage uit. Eerst het goede: de juf toont hoe ze de tablets in de klas kan gebruiken. Duidelijke afspraken, soms samen, soms vrij.

Maar dan het slechte. De hoofdpersoon in deze reportage was Theo Compernolle, psychiater. De man schermde met zware uitspraken zoals de volgende:

De man schermde met onderzoeken die zouden beweren dat computers meer negatief effect op jongens zouden hebben dan meisjes.

Ik zou graag al de vermelde onderzoeken zien. Sommige uitspraken herkende ik van bekende technologiewaarschuwers als Manfred Spitzer en barones Susan Greenfield. Greenfield doet vaak zware uitspraken, spijtig genoeg zonder enige basis. Spitzer is dan weer behoorlijk goed in eenzijdigheid van selectie en interpreteren van bronnen.

De commentaren op twitter waren niet mals, ook van echte onderzoekers naar technologie en kinderen zoals professor Peter Nikken:

Begrijp me niet verkeerd, er zijn wel degelijk aanbevelingen rond schermtijd bij peuters, kleuters en jonge kinderen. De Amerikaanse organisatie van pediaters geeft als advies geen schermtijd op onder de 2 jaar, maximum 2 uur per dag onder de dag en beter een paar keer een korte periode dan 1 lange periode bij jonge kinderen. Precies zoals de juf trouwens deed.

Het grootste probleem bij deze rapportage was het totaal ontbreken van enige nuance.

Ruben Baetens vatte de conclusie na de reportage goed samen:

https://twitter.com/RubenBaetens/status/509053952605040640

En deze oude cartoon kwam ook weer voorbij:

6 gedachten over ““Kleuters met tablets worden screenzombies”, tja

  1. Pingback: "Kleuters met tablets worden screenzombies...

  2. Pingback: opgelet: tablet! – van kinds af bedreigd door digitale dementie | The Sausage Machine

  3. Pingback: “Kleuters met tablets worden screenzombies”, tja | Manuela Bazen-Steenkamp

  4. Pingback: ‘Ouders, stop met tablets kopen’ – Peter Adriaenssens in een vette krantenkop | The Sausage Machine

  5. Pingback: Nieuw rapport pleit voor technologie in kleuteronderwijs en lagere school | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s