Welke studietips werken en welke niet (rapport)

Een tekst lezen en daar met je gele marker vanalles in aanduiden? Voor de studenten die dit nu lezen en examens hebben… Schrik niet, maar dit zou wel eens tijdverlies kunnen zijn.

Er is een nieuw, uitgebreid overzichtsrapport gepubliceerd (hier downloadbaar) waarin de effectiviteit van veel studietips kritisch bekeken worden. Een zeer mooi werk van John Dunlosky, Katherine A. Rawson, Elizabeth J. Marsh, Mitchell J. Nathan, en Daniel T. Willingham (yep, daar is hij weer).

In Time Magazine maakte Annie-Murphy Paul een degelijke samenvatting. Omdat studenten vaak nog minder tijd hebben, maak ik nog een kortere vertaling die vooral de bedoeling heeft nieuwsgierig te maken naar meer:

  • Wat werkt niet of nauwelijks?
    • onderstrepen of markeren (dit kan zelfs volgens sommige studies een averechts effect hebben)
    • gewoon steeds opnieuw herlezen
    • samenvattende teksten maken met volzinnen (minder erg dan het onderstrepen, maar ook weinig effectief)
  • Wat werk goed?
    • gespreid leren in plaats van in 1 lange marathon
    • ‘practice testing’ kleine oefentestjes (opstellen en) maken, niet voor punten, maar wel om het ophalen van leerstof te oefenen. Ook steekkaarten kunnen hierbij helpen

Voor wie nu aan het blokken is, is het misschien te laat om nog snel snel te veranderen, maar voor de volgende keer toch maar eens het rapport bekijken!

7 gedachten over “Welke studietips werken en welke niet (rapport)

  1. Pingback: Welke studietips werken en welke niet (rapport) | Master Onderwijskunde Leren & Innoveren | Scoop.it

  2. Pingback: Welke studietips werken en welke niet (rapport) « Manuela Bazen-Steenkamp

  3. Pingback: New report finds several popular study strategies are ineffective; effective study strategies are underused | From experience to meaning…

  4. Pingback: Al wat lectuur: genezend mp3′tje, high tech spieken tegengaan, hoe leren we? | X, Y of Einstein?

  5. Ben ik fout om te zeggen dat je vooral actief bezig moet zijn met de leerstof en het dus inzichtelijk moet proberen te verwerken? Er is toch een wezenlijk verschil tussen enerzijds oppervlakkig lezen en ondertussen of nadien kernwoorden aanduiden en anderzijds je tijdens het lezen kritische vragen te stellen en bijhorende kernwoorden aan te duiden?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s