Vakgericht opleiden of algemeen vormend opleiden, wat is het best voor de arbeidsmarkt?

Er lijkt iets te bewegen. De voorbije week hoorde ik verschillende mensen pleiten voor een meer algemene vorming op school in plaats van een te sterke focus op een specifieke job. Ook in het interview dat Jean-Paul Verhaeghe gaf in De Tijd komt dit pleidooi terug. Onmiddellijk wordt de link gelegd naar een minder economisch denken. Ook in het interview gaat de interviewer er van uit dat het bedrijfsleven niet blij zal zijn met een dergelijke beweging. Maar ik ben hier nog niet zo zeker van.

Het deed me namelijk denken aan een rapport dat ik een tijdje geleden las en waarbij de carrières van mensen vergeleken werden over langere periodes en de invloed die hun opleiding op loon en loopbaan had. In het onderzoek vergelijken Frank Cörvers, Hans Heijke, Ben Kriechel en Harald Pfeifer van de universiteit van Maastricht de carrières van mensen in de UK, Nederland en Duitsland. Natuurlijk spelen hier zeer verschillende achtergronden. Toch vermoeden de onderzoekers wel degelijk een invloed van het soort opleiding. Waar je met een beroepsgericht opleiding in het begin beter scoort qua loon, blijkt al snel dat dit verandert later in de loopbaan. De onderzoekers halen in het rapport verschillende bronnen aan voor de stelling dat je in een sterk veranderende economie meer gebaat bent met algemeen gevormde werknemers omdat zij sneller en flexibeler omgaan met deze veranderingen dan werknemers die opgeleid zijn voor een specifiek vak. In de huidige samenleving, waar verandering en levenslang leren zowat de belangrijkste tendensen zijn, zou een algemene vorming dus meer aangewezen zijn.

Dit ene onderzoek (en bijhorende bronnen) is natuurlijk maar een element in de discussie en ik sta altijd open voor meer input, maar ik wou vooral aangeven dat men misschien een tegenstelling ziet waar er geen hoeft te zijn: ‘Bildung’ of algemene vorming is misschien zelfs beter voor de economie.

Abstract van het rapport dat je hier kan downloaden:

In this paper, we compare experience-earnings profiles of employees with vocational and general education background in Germany, the Netherlands and the United Kingdom, three countries with fundamentally different education systems. Using Mixed-Effects Linear Regression Models we show that earnings of vocationally educated employees are higher in the initial phase of their career. However, those with a general education background catch up over time in the labor market. Life-cycle differences in earnings are more pronounced in Germany than in the United Kingdom and the Netherlands.

16 gedachten over “Vakgericht opleiden of algemeen vormend opleiden, wat is het best voor de arbeidsmarkt?

  1. Pedro,

    Is het niet zoals vaak….het gaat om “en” en niet om “of”. Ik merk net dat een brede algemene bedrijfseconomische opleiding goed scoort in plaats van een gespecialiseerde opleiding.
    Laten we vooral de algemene vorming niet vergeten in ons onderwijssysteem, maar laat het systeem ook oog hebben voor onze economische situatie en noden. Het heeft mij steeds geërgerd dat sommige leerkrachten hun vak belangrijk vonden omwille van de algemene vorming, terwijl er mijn inziens andere zaken compleet genegeerd werden, zoals economische vorming in de meeste opleidingen (cfr resultaat hedendaagse samenleving, economie)….maar hetzelfde gaat uiteraard ook op voor andere inhouden!

    Ben dus zeer benieuwd naar de nieuwe weg die men uit wil met het secundair onderwijs! Afwachten of deze hervorming “en” kan combineren in plaats van uit te gaan van “of”.

    • Goede opmerking dat je daar maakt, Tom. De invulling van het algemene is een belangrijk issue. Valt een brede algemene bedrijfseconomische opleiding niet net ook onder een algemene opleiding?

  2. Pedro,

    Betreft de “‘stelling dat je in een sterk veranderende economie meer gebaat bent met algemeen gevormde werknemers omdat zij sneller en flexibeler omgaan met deze veranderingen dan werknemers die opgeleid zijn voor een specifiek vak”

    Enkele snelle bedenkingen.
    Wellicht is dit zo. Terwijl deze algemeen gevormden nu vaak aan heel veel versnipperde feitenkennis worden blootgesteld via diverse kleine vakken (biologie, aardrijkskunde,…) zou er m.i. meer ruimte moeten komen voor projectwerk. Dit leert ze te graven doorheen diverse kennisbronnen, dit leert ze zaken zoals kritisch zijn, selecteren, samenvatten, presenteren… De onderwerpen aangeboden via deze kleine vakken lenen zich m.i. bijzonder goed voor dergelijk projectwerk waarbij ze zelf het onderwerp van hun project kunnen kiezen. De huidige versnippering in vakjes van 1 à 2 u maakt dit m.i. echter nogal moeilijk.

    Misschien moet worden nagedacht over de organisatie hiervan als één groot vak, net zoals wereldoriëntatie in het basisonderwijs. Wellicht zal dit ruimte scheppen voor projectwerk. Het gevolg is wellicht dat leerkrachten secundair opnieuw breder inzetbaar zouden moeten zijn. Terug naar 3 vakken per student regentaat ipv 2? Bredere inzetbaarheid zou wellicht ook ietwat kunnen helpen om het (toekomstige) leerkrachtentekort op te vangen.

  3. Ik bedoel dat de algemeen gevormden nu wellicht te veel worden blootgesteld aan het gewoon studeren en reproduceren van allerhande feiten/kennis. Ik wil geen afbreuk doen aan het belang van het fundament van een goede basiskennis. Ik zeg gewoon dat er m.i. OOK (meer) aandacht moet gaan naar zelf(standig) opzoeken en verwerken van kennis. Dit kan ondermeer via projectwerk. Dit vooral voor ASO leerlingen. Ik DENK dat de huidige versnippering in vele kleine vakjes niet bevorderlijk is om dergelijk werk te promoten.

    Once they have acquired the critical independent strategies,
    gifted students are able to become lifelong learners, capable of responsible
    involvement and leadership in a changing world (Betts, 1985).
    Johnsen and Johnson (1986b) defined independent study as “the process that
    you apply when you research a new topic by yourself or with others” (p. 1). Along with research, Kitano and Kirby (1986) added the important elements of planning and teacher involvement: “Students conduct self-directed research projects that are carefully planned with the teacher and are monitored frequently” (p.114). Both Betts (1985) and Renzulli and Reis (1991) have emphasized the importance of “real-world investigations” in their definitions. “In-depth studies are life-like for they provide an opportunity to go beyond the usual time and space restrictions of most school activities” (Betts, p. 55).

    bron: http://oagct.org/wp-content/uploads/JohnsenGoree.pdf

  4. De nuances – die er vanzelfsprekend zijn – moeten erbij gedacht worden, maar eenvoudig, reflecterend en puur vanuit eigen ervaring (dus zeker niet veralgemenend): algemeen vormend treft meer doel. Einde.

  5. Pingback: Lectuur en commentaar op zondag: why good classes fail? « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  6. Pingback: Wat als scholen niet relevant zijn? Laten we samen nadenken over curricula. « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  7. Pingback: Een beetje visie op onderwijs: op zoek naar 3 evenwichten « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

  8. Pingback: Commentaar: Langer of korter studeren als oplossing van jongerenwerkloosheid? | X, Y of Einstein?

  9. Pingback: Vakgericht opleiden of algemeen vormend opleide...

  10. Pingback: Wat ik goed vind aan deze #onderwijs2032-oproep! | X, Y of Einstein?

  11. Pingback: Vakgericht opleiden of algemeen vormend opleiden, wat is het best voor de arbeidsmarkt? « Opleiding, keuzes en jongeren

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s