De klas als hotspot of als coldspot?

Je ziet hier vaak voorbeelden passeren waarbij technologie in de klas gebruikt wordt. Ik durf zelfs het gebruik van sms in de klas aan te raden en ik erger me meestal als ik op een conferentie of in een school zit waar ik nauwelijks of geen ontvangst of internet heb.

Maar is het wel een goed idee dat elke klas een hotspot is? Volgens Alexander Nemerov, professor kunstgeschiedenis in Yale, absoluut niet. Hij zocht en vond namelijk een echte coldspot voor zijn lessen (check ook hier). In het lokaal waar zijn lessen doorgaan kunnen studenten niet afgeleid worden omdat ze snel iets opzoeken op Facebook, want er is geen internet. SMS-jes? Vergeet het, want ook geen gsm-ontvangst. Hij stelt dat zijn studenten nu beter opletten.

Zelf denk ik dat beide nodig zijn, momenten in lessen waar je je moet kunnen focussen op wat er op dat moment gebeurt. Je vindt het aan tafel ook wellicht niet leuk als je gesprekspartner zit te sms-en of te twitteren. Maar in andere lessen geeft dit net allemaal een meerwaarde. Wat denken jullie?

2 gedachten over “De klas als hotspot of als coldspot?

  1. Pingback: Een ‘ijsjeskar’ om je telefoon te bewaren tijdens de lessen « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

  2. Pingback: Laptops in de les zorgen voor afleiding… ook van de leerlingen naast de gebruiker | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s