Woord van de dag: leren via “personalised review” om beter te onthouden

22 01 2014

We weten al langer dan vandaag dat “spaced repetition” is een van de meest effectieve manieren om zaken te onthouden. Check hier een rapport van vorig jaar over effectieve studiemethodes.

Een nieuw onderzoek combineerde dit gegeven met learning analytics, de toepassing van Big Data in onderwijs, waarbij geprobeerd werd in te schatten welke (herhalings)vragen best gesteld werden aan een leerling doorheen de tijd. In feite kan je het vergelijken met systemen die online winkels als Amazon gebruiken om je suggesties te bezorgen op basis van je vorige aankopen, zaken die je bekeken hebt, enzovoort.

Men werkte met 3 groepen waarbij 1 groep gewoon vragen kreeg over het hoofdstuk dat men die week had gezien, 1 groep werkte met gewone spaced repetition maar zonder dat het gepersonaliseerd werd en de derde groep “personalised review”, kreeg, vragen aangepast aan de leerling.

Dit is dus een voorbeeld van zeer intensieve differentiatie tijdens het studeren.

De resultaten waren als volgt:

Op het examen over de hele cursus bleek de groep met personalised review 16,5% beter te scoren dan de eerste groep en 10% beter dan de algemene toepassing van spaced review, waarbij opviel dat de aanpak het meest effectief bleek voor net de eerste hoofdstukken aan het begin van de cursus, maanden voor het examen.

Lees meer hier in de persmededeling

Dit is het abstract van de studie:

Human memory is imperfect; thus, periodic review is required for the long-term preservation of knowledge and skills. However, students at every educational level are challenged by an ever-growing amount of material to review and an ongoing imperative to master new material. We developed a method for efficient, systematic, personalized review that combines statistical techniques for inferring individual differences with a psychological theory of memory. The method was integrated into a semester-long middle-school foreign-language course via retrieval-practice software. Using a cumulative exam administered after the semester’s end, we compared time-matched review strategies and found that personalized review yielded a 16.5% boost in course retention over current educational practice (massed study) and a 10.0% improvement over a one-size-fits-all strategy for spaced study.


Acties

Information

3 responses

22 01 2014
lerenhoezo

Dit is op Leren.Hoe?Zo! herblogd.

23 01 2014
De PaleoFuture blog bestaat 7 jaar en blijft heerlijk (oa over onderwijs) | X, Y of Einstein?

[…] autotutor die men in de jaren 60 bedacht, biedt in feite aan wat ik gisteren hier […]

1 07 2014
Waarom ingewikkeld als het ook eenvoudig kan? | X, Y of Einstein?

[…] Goed stuk van Paul! Meer weten over onder andere spaced repetition, check deze blogpost. Ietsje ingewikkelder maar ook zeer interessant is deze benadering van personalised review. […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.350 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: