Het VLOR-advies over het gebruik van ICT op school, belang leerkracht centraal.

6 06 2013

Ik had het over het hoofd gezien door de hele hervormingsheisa, maar dit advies van de Vlaamse Onderwijsraad kan ik zeker onderschrijven. De perstekst:

School moet voorbereiden op digitale samenleving

ICT is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Scholen kunnen zich dan ook niet permitteren om niet mee te gaan met de technologische evolutie. Zij moeten kinderen en jongeren digitaal geletterd maken. Dat vraagt een goed uitgewerkt beleid dat verder gaat dan het aankopen van materiaal of het inzetten van een ICT-coördinator.

Strategie op maat van de school

ICT op school is uiteraard niet nieuw. De overheid voorziet een kader via onder meer de eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Wil de school daadwerkelijk ICT integreren, moet zij zelf een beleid ontwikkelen, vanuit de eigen visie en werking.
Het ICT-beleid van een school is niet enkel een technisch verhaal. Het doorkruist het hele schoolbeleid: personeelsbeleid, kostenbeleid, zorgbeleid, … ICT-beleid is dus niet enkel een zaak van een ICT-coördinator, maar van het hele team.

De leraar als professional

Niet de technologie an sich is een meerwaarde voor het onderwijs. Het is de leraar die de kwaliteit van zijn onderwijs bewaakt en daarbij gebruik kan maken van digitale leermiddelen. Hij is dus de centrale spil.
Maar ICT integreren in de klas is niet voor alle leraren een vanzelfsprekendheid. De leraar moet dan ook een beroep kunnen doen op laagdrempelige ondersteuning en nascholing. Hier is voor de ICT-coördinator een belangrijke rol weggelegd: hij moet de leraar niet alleen technisch, maar ook inhoudelijk ondersteunen bij het integreren van ICT in de les. Ook de lerarenopleidingen moeten hun studenten vertrouwd maken met digitale leermiddelen.

Om ICT te integreren op school moet er uiteraard voldoende materiaal beschikbaar zijn. De overheid kan de scholen hierin ondersteunen door raamovereenkomsten met leveranciers af te sluiten.

Leermateriaal

Om concreet met ICT aan de slag te gaan in de klas, moeten er ook bij de leerplanontwikkeling voldoende aandacht aan besteed worden. Daarbij doet de Vlor ook een appel aan de uitgevers van schoolmaterialen om ten volle in te zetten op de kwaliteitsvolle ontwikkeling van digitale leermiddelen.

Op de schoolfactuur?

De keuze van een school voor ICT-integratie mag ouders en leerlingen niet afschrikken om te kiezen voor een bepaalde school. ICT op school mag in principe niet leiden tot een verhoging van de schoolfactuur.

Je kan het hele advies hier downloaden.


Acties

Information

3 responses

10 06 2013
e-leren en hoe! slimmer met @wrubens #elearning en @ernomijland #smiho | The Sausage Machine

[…] publiceerde Pedro De Bruyckere, Vlaams pionier van innovatief onderwijs, de perstekst van de VLOR (Vlaamse Onderwijsraad @Vlor1) over ICT en onderwijs. Ik citeer een stukje uit de paragraaf De […]

12 06 2013
Gespot! Interessante artikelen, handige webtools en tips (80) « Manssen.nl ~ Vanaf de zijlijn

[…] Het VLOR-advies over het gebruik van ICT op school, belang leerkracht centraal. | X, Y of Einstein? […]

24 07 2013
Het VLOR-advies over het gebruik van ICT op sch...

[…] ICT op school is uiteraard niet nieuw. De overheid voorziet een kader via onder meer de eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Wil de school daadwerkelijk ICT integreren, moet zij zelf een beleid ontwikkelen, vanuit de eigen …  […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.334 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: