Persbericht: Onderzoek naar verklaringen en toepassingen van het testing effect

28 05 2013

Gisteren ontdekte ik deze aankondiging van een nieuwe promotieonderzoek via @ronaldbuitelaar:

Wie een toets maakt, versterkt daarmee het langetermijngeheugen voor de getoetste kennis. Dit effect wordt het testing effect genoemd. Maar welk mechanisme hieraan ten grondslag ligt, is nog steeds onbekend. Schaap deed onderzoek naar dit onderliggende mechanisme en  naar de toepassingen van het testing effect in het onderwijs. Twee belangrijke hypotheses uit de literatuur werden door haar  niet bevestigd  in haar proefschrift ‘Do you remember what you know?’.  Ze promoveert vrijdag 7 juni 2013 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

In het onderwijs worden toetsen vaak gezien als instrumenten om vast te stellen wat iemand geleerd heeft. Minder bekend is echter dat toetsen ook ingezet kunnen worden als leermiddel. Als iemand een toets maakt, wordt namelijk kennis opgehaald uit het geheugen. Uit onderzoek blijkt dat dit het langetermijngeheugen voor deze kennis versterkt: het testing/retrieval practice effect. Het is echter nog onduidelijk welk mechanisme aan dit fenomeen ten grondslag ligt.

Met haar proefschrift wilde Schaap beter inzicht krijgen in dat onderliggende mechanisme. Ze concludeert dat bestaande verklaringen voor het testing effect niet afdoende zijn om het te begrijpen. Bovendien bleken verschillend vormen van toetsing geen effect te hebben op de schematisering (abstracte, conceptuele representatie) van geleerde kennis, wat doorgaans bevorderlijk is voor het langetermijngeheugen.

Geheugenspoor
Een veelgenoemde verklaring van het testing effect is dat het ophalen van informatie uit het geheugen voor een toets het geheugenspoor verrijkt. Er wordt nieuwe informatie aan het bestaande spoor toegevoegd. Deze verrijking zou in minder mate plaatsvinden bij het simpel herstuderen van dezelfde informatie. Een voorspelling die hieruit volgt is dat informatie herstuderen op een ‘elaboratieve’ (verrijkende) manier ook betere geheugenprestaties oplevert dan simpel herstuderen. De resultaten van twee onderzoeken uit het proefschrift laten echter zien dat
toetsing leidde tot betere geheugenprestaties dan verrijkend herstuderen en dat verrijkend herstuderen niet zorgde voor betere geheugenprestaties dan simpel herstuderen.

Een andere belangrijke aanname is dat het testing effect sterker wordt naarmate mensen meer moeite moeten doen om geleerder informatie succesvol op te halen uit het geheugen. Schaap testte deze aanname door deelnemers een tekst te laten bestuderen en hen vervolgens ofwel te laten herstuderen ofwel op twee verschillende manieren te testen (met veel of weinig mentale inspanning). Uit deze studie bleek dat de grootte van het testing effect niet samenhing met de gemiddelde gerapporteerde inspanning tijdens de ophaalfase.


Acties

Information

2 responses

28 05 2013
Persbericht: Onderzoek naar verklaringen en toe...

[…] Wie een toets maakt, versterkt daarmee het langetermijngeheugen voor de getoetste kennis. Dit effect wordt het testing effect genoemd. Maar welk mechanisme hieraan ten grondslag ligt, is nog steeds onbekend. Schaap deed onderzoek naar dit onderliggende mechanisme en naar de toepassingen van het testing effect in het onderwijs. Twee belangrijke hypotheses uit de literatuur werden door haar niet bevestigd in haar proefschrift ‘Do you remember what you know?’. Ze promoveert vrijdag 7 juni 2013 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.  […]

28 05 2013

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.079 andere volgers

%d bloggers like this: