Onderzoek: gebruiken kinderen uit gezinnen met een laag inkomen hun brein anders?

30 11 2012

Dit is een opvallend Canadees onderzoek van Amedeo D’Angiulli en zijn team waarbij de werking van de hersenen van 28 kinderen tussen 12 en 14 uit 2 zeer verschillende scholen bekeken werden. Wat is hun bevinding? Kinderen die komen uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status hebben het moeilijker om ruis te negeren in de omgeving (niet-relevante informatie) dan kinderen die komen uit gezinnen met een hoger inkomen. De oorzaak zou liggen in het feit dat ze anders hebben geleerd hoe ze aandachtig moeten zijn.

Specifiek stelden de onderzoekers verschillen vast in de frontale lob in de theta brain waves, een gebied in de hersenen dat een grote rol speelt in aandacht. Volgens de onderzoekers toont dit dat de kinderen de opgegeven taken verschillend verwerken. De kinderen uit gezinnen met een lagere SES bleken extra energie nodig te hebben om te kunnen focussen op onbelangrijke informatie.

D’Angiulli zegt hierover:

“Socioeconomic environment shapes the way our neurocognitive functions develop in childhood and influence the way we learn to process information when we are adults so that we can be well adapted in a certain specific type of social environment.” (bron)

Ik weet zelf nog niet zo goed wat ik van het onderzoek moet denken. Het is minder deterministisch dan je op het eerste gezicht denkt, maar ik weet niet of de causaliteit per se juist zit.

Abstract van het onderzoek dat gepubliceerd werd in Frontiers in Human Neuroscience:

Event-related potentials (ERPs) and other electroencephalographic (EEG) evidence show that frontal brain areas of higher and lower socioeconomic status (SES) children are recruited differently during selective attention tasks. We assessed whether multiple variables related to self-regulation (perceived mental effort) emotional states (e.g., anxiety, stress, etc.) and motivational states (e.g., boredom, engagement, etc.) may co-occur or interact with frontal attentional processing probed in two matched-samples of fourteen lower-SES and higher-SES adolescents. ERP and EEG activation were measured during a task probing selective attention to sequences of tones. Pre- and post-task salivary cortisol and self-reported emotional states were also measured. At similar behavioural performance level, the higher-SES group showed a greater ERP differentiation between attended (relevant) and unattended (irrelevant) tones than the lower-SES group. EEG power analysis revealed a cross-over interaction, specifically, lower-SES adolescents showed significantly higher theta power when ignoring rather than attending to tones, whereas, higher-SES adolescents showed the opposite pattern. Significant theta asymmetry differences were also found at midfrontal electrodes indicating left hypo-activity in lower-SES adolescents. The attended vs. unattended difference in right midfrontal theta increased with individual SES rank, and (independently from SES) with lower cortisol task reactivity and higher boredom. Results suggest lower-SES children used additional compensatory resources to monitor/control response inhibition to distracters, perceiving also more mental effort, as compared to higher-SES counterparts. Nevertheless, stress, boredom and other task-related perceived states were unrelated to SES. Ruling out presumed confounds, this study confirms the midfrontal mechanisms responsible for the SES effects on selective attention reported previously and here reflect genuine cognitive differences.


Acties

Informatie

3 reacties

30 11 2012
Onderzoek: gebruiken kinderen uit gezinnen met een laag inkomen hun brein anders? | Kinderen en interactieve media | Scoop.it

[...] Kinderen die komen uit gezinnen met een lagere Sociaal Economische Status hebben het moeilijker om ruis te negeren in de omgeving (niet-relevante informatie) dan kinderen die komen uit gezinnen met een hoger inkomen. De oorzaak zou liggen in het feit dat ze anders hebben geleerd hoe ze aandachtig moeten zijn.   Dit blijkt uit een opvallend Canadees onderzoek van Amedeo D’Angiulli en zijn team waarbij de werking van de hersenen van 28 kinderen tussen 12 en 14 uit 2 zeer verschillende scholen bekeken werden.   Lees verder: http://xyofeinstein.wordpress.com/2012/11/30/onderzoek-gebruiken-kinderen-uit-gezinnen-met-een-laag-inkomen-hun-brein-anders/  [...]

2 12 2012
Onderzoek: gebruiken kinderen uit gezinnen met een laag inkomen ... | Hersenwerk | Scoop.it

[...] Dit is een opvallend Canadees onderzoek van Amedeo D'Angiulli en zijn team waarbij de werking van de hersenen van 28 kinderen tussen 12 en 14 uit 2 zeer verschillende scholen bekeken werden. Wat is hun bevinding?  [...]

4 12 2012
Onderzoek: gebruiken kinderen uit gezinnen met een laag inkomen ... | Remedial Teaching | Scoop.it

[...] Dit is een opvallend Canadees onderzoek van Amedeo D'Angiulli en zijn team waarbij de werking van de hersenen van 28 kinderen tussen 12 en 14 uit 2 zeer verschillende scholen bekeken werden. Wat is hun bevinding?  [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.615 andere volgers

%d bloggers like this: