Jongeren volgens Viacom: persoonlijk gelukkig, maar crisis tekent, nationaal trots maar open voor anderen

19 11 2012

Viacom (de groep achter MTV en Nickolodeon) deed terug een uitgebreid onderzoek naar de ‘Millennials’ die zij omschrijven als een groep tussen 9 en 30 jaar. Het onderzoek liep in 24 landen: Argentinië, Australië, Brazilië, Canada, China, Egypte, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, India, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Saudi-Arabië, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Turkije, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De discrepantie tussen globaal pessimisme en persoonlijk optimisme die we al uit vorig onderzoek kenden, valt direct op. Verder valt de belangrijke maar tegelijk relatieve rol van technologie op. Jongeren zijn geen technologie, ze gebruiken technologie (doet me denken aan het einde van mijn lezing voor Learning and Media Conference vorige week).

Ik vond de perstekst over het onderzoek hier en Dennis Hoogervorst vertaalde hem voor Kids en jongeren marketing een pak sneller dan ik kon.

De economie is hun eerste en belangrijkste zorg…
De studie achterhaalde dat de globale economische crisis als nummer 1 het meeste effect heeft op de Millennial-generatie.

  • 68% voelt zich er persoonlijk door geraakt (dit percentage is nog hoger in Spanje, Italie en Griekenland waar de cijfers naar respectievelijk 86%, 85%, 80% stijgen);
  • het geeft een gevoel van angst over hun toekomstige baangarantie: 49% gelooft dat de zekerheid van het krijgen van een baan verder zal afnemen;
  • er is een grote daling sinds 2006 in de zekerheid dat de jeugd vandaag de dag meer zal verdienen dan hun ouders (slechts een kwart is het hier mee eens).

 …en toch zijn ze nog steeds gelukkig
Ondanks deze onzekere economische tijden beschrijft een hoog percentage (76%) van de Millenials zichzelf als erg gelukkig. Dit is twee maal zoveel als de 33% van de Millenials die zichzelf als gestressed beschrijft.

Technologie geeft geen definitie aan wie ze zijn
Technologie definieert de Millennial-generatie niet. Het schept mogelijkheden, het vormt een basis van relaties en het speelt een belangrijke rol in de tot standkoming van hun positieve kijk.

  • Slechts de helft van de Millennials voelt dat de introductie van social media en de smartphone erg belangrijk voor ze is.
  • Ondanks dit gelooft driekwart van de Millennials dat sociale media een positief effect op hun relatie met vrienden hebben.

Trots en tolerantie
Het  gevoel van nationale trots onder Millennials neemt toe, maar ze zijn ook in toenemende mate open en tolerant tegenover mensen uit andere landen. Dit is een sleutelfactor voor VIMN in het aanbieden van ‘glocal’ content voor deze doelgroep, programmering die de juiste balans heeft tussen wereldwijde en lokale thema’s. Bevindingen van ‘The Next Normal’ geven een erg positieve indruk van ‘glocalisatie’ onder Millennials.

  • 83% is het eens met ‘Ik ben trots om een […] te zijn’ (was nog 77% in 2006);
  • 76% is het eens met ‘het is belangrijk om de tradities van mijn land te behouden’ (was nog 68% in 2006);
  • 73% vind het geweldig dat mensen uit andere landen hier komen wonen (was nog  51% in 2006);
  • 84% is het eens met ‘mijn leeftijdsgroep kan de wereld positief veranderen';
  • 73% is het eens met ‘toegang hebben tot het internet verandert de manier waarop ik over de wereld denk’.

Veel meer ‘wij’, niet ‘wij’
Sleutelfactoren voor deze generatie zijn flexibiliteit, nieuwsgierigheid over de wereld en de wil om te delen en met elkaar verbonden te zijn. Het gaat Millennials niet om ‘ik’ (ze zijn niet erg egocentrisch, zoals sommigen ze wilden beschrijven), maar op het wereldwijde niveau gaan ze veel meer over het ‘wij’ (jezelf openstellen en omarmen van een wijdere wereld en het laten zien van een constante positieve instelling).

  • 87% is actief nieuwsgierig over de wereld;
  • 87% past de zin “delen en verbinden” op zichzelf toe;
  • 86% beschrijft zichzelf als tolerant;
  • 85% beschrijft zichzelf als snel aan veranderingen aan te kunnen passen;
  • 93% gelooft op een global niveau dat het onze verantwoordelijk is om alle mensen met respect te behandelen; het maakt niet uit wat het ras, geslacht, religie, politieke kijk of de seksuele voorkeur is.

Acties

Information

2 responses

19 11 2012
Jongeren volgens Viacom: persoonlijk gelukkig, maar crisis tekent, nationaal trots maar open voor anderen | Jeugdzorg (2.0) | Scoop.it

[...] Viacom (de groep achter MTV en Nickolodeon) deed terug een uitgebreid onderzoek naar de ‘Millennials’ die zij omschrijven als een groep tussen 9 en 30 jaar. Het onderzoek liep in 24 lan…  [...]

12 09 2013
Online lezing over het grote ‘The New Normal’-onderzoek van VIACOM naar jongeren wereldwijd | X, Y of Einstein?

[…] hebben hier al een paar keer geschreven over het The New Normal onderzoek van Viacom, deze lezing bespreekt meer dan de […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.334 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: