Woord van de dag: Zombie Ideas (en een voorbeeld over online leren)

18 11 2012

Via Larry Cuban en Paul Krugman een nieuw woord leren kennen, Zombie ideas.

Wat zijn het? “Beliefs about policy that have been repeatedly refuted with evidence and analysis but refuse to die”.

En opeens vind ik deze term bijna leuker dan Mythes, omdat de nadruk ligt op het blijven leven.

Een van de Zombie Ideas die Cuban zo beschrijft zal misschien enkel Andrew Keen instemmend bij knikken (hij zei ook zoiets op de recente Media and Learning conferentie), maar zal vooral enkele andere mensen shockeren:

Disengaged and underachieving students. Online courses and blended learning will motivate individual students to work harder, gain more knowledge and skills, and embrace learning. Engaged students will achieve higher grades and graduate high school. Online instruction will bring such student up to speed in knowledge and skills necessary to finish academic courses and enter college or careers in a highly competitive global economy. (bron)

Waarom vindt Cuban dit een Zombie Idea?

But, of course, these ideas appeared before. Consider the 1950s with the promise of instructional television solving problems of  teacher shortages and over-crowded schools. Or the promise of providing access to children and youth through distance education in the 1960s with airplanes flying over the Midwest beaming lessons in schools. Or shall we forget the frenzy over desktop computers put into schools in the 1980s and laptops in the 1990s.

Again and again, new technologies in schools are promoted as solutions to grave educational problems. The evidence of past failures of technology transforming teaching and learning in schools didn’t happen then and, yes, here we are again welcoming the return of a zombie idea.

Het is een pessimistisch gegeven, maar de man heeft een punt. Soms lijkt blind chronocentrisme (een woord dat ik dan weer gebruikte op de zelfde conferentie) er voor te zorgen dat we er zomaar vanuit gaan dat het nu anders zal zijn. Hoe graag denken we niet dat we in uitzonderlijke tijden leven, scharniermomenten. Probleem is dat je dit meestal slechts achteraf kan inschatten, vaak niet eens binnen je eigen leven.


Acties

Informatie

Eén reactie

30 03 2014
Een OSOE-focus rapport pleit over lonen voor leerkrachten | X, Y of Einstein?

[…] worden (alhoewel ze dit niet echt zeggen) voor merit pay, en dat zou doodzonde zijn wegens een echt zombie-idea dat dus niet […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.615 andere volgers

%d bloggers like this: