Heeft het inkomen en de opleiding van de ouders een invloed op het brein van de kinderen?

19 10 2012

Het klinkt apart, maar toch is het een stelling die Kimberly Noble naar voor schuift op basis van haar onderzoek. Ze stelde haar resultaten deze week voor  op de jaarlijkse bijeenkomst van de  Society for Neuroscientists.

Concreet stelt Noble vast dat er een correlatie bestaat tussen het inkomen van de ouders en het opleidingsniveau van de ouders en de ontwikkeling van bepaalde hersengebieden die belangrijk zijn voor leren, geheugen en omgaan met stress. Lees ook meer in The Washington Post.

Gisteren zagen we al dat het diploma van de vader behoorlijk bepalend kan zijn voor de resultaten van de kinderen, wat een zeer determinerend karakter heeft. Persoonlijk viel me in deze studie op dat dit ook in de Scandinavische landen het geval is, wat het debat rond onderwijs en Finland nog kan voeden.

Dit onderzoek lijkt er nog een schepje bovenop te doen… Opgelet: correlatie en causaliteit, ik blijf het herhalen. Ik denk niet dat dit onderzoek als doel heeft dat we ons er bij neer leggen. Een volgende stap kan zijn op welke manier we deze zones kunnen stimuleren.

Abstract van het onderzoek:

Socioeconomic disparities in childhood are associated with remarkable differences in cognitive and socio-emotional development during a time when dramatic changes are occurring in the brain. Yet, the neurobiological pathways through which socioeconomic status (SES) shapes development remain poorly understood. Behavioral evidence suggests that language, memory, social-emotional processing, and cognitive control exhibit relatively large differences across SES. Here we investigated whether volumetric differences could be observed across SES in several neural regions that support these skills. In a sample of 60 socioeconomically diverse children, highly significant SES differences in regional brain volume were observed in the hippocampus and the amygdala. In addition, SES × age interactions were observed in the left superior temporal gyrus and left inferior frontal gyrus, suggesting increasing SES differences with age in these regions. These results were not explained by differences in gender, race or IQ. Likely mechanisms include differences in the home linguistic environment and exposure to stress, which may serve as targets for intervention at a time of high neural plasticity.


Acties

Information

2 responses

19 10 2012
Heeft het inkomen en de opleiding van de ouders een invloed op het brein van de kinderen? | Master Onderwijskunde Leren & Innoveren | Scoop.it

[...] Concreet stelt Noble vast dat er een correlatie bestaat tussen het inkomen van de ouders en het opleidingsniveau van de ouders en de ontwikkeling van bepaalde hersengebieden die belangrijk zijn voor leren, geheugen en omgaan met stress. Lees ook meer in The Washington Post.  [...]

19 10 2012
Heeft het inkomen en de opleiding van de ouders een invloed op het brein van de kinderen? « Manuela Bazen-Steenkamp

[...] on xyofeinstein.wordpress.com Share this:E-mailFacebookTwitterLinkedInPrintMeerTumblrPinterestDiggRedditStumbleUponScoop.itVind [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.334 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: