Toch positief leereffect van gescheiden klassen? (onderzoek)

18 10 2012

Het is een discussie die blijft opduiken en die ik dinsdag zelf nog voerde met een ontwikkelingspsycholoog die stelde dat gescheiden klassen beter zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen. Ik argumenteerde dan weer dat het scheiden van klassen geen leereffect had op een kleine groep na. We hebben allebei waarschijnlijk gelijk, maar… ik krijg het misschien ietsje moeilijker.

Meta-studies blijven dit aantonen, maar dat wil niet zeggen dat sommige onderzoeken niet tot andere resultaten komen, zoals deze nieuwe studie waarbij men keek hoe het zit in Seoul. Waarom hier? Een van de problemen bij het onderzoeken van het verschil tussen gescheiden en gemengd onderwijs is dat als beide aangeboden worden, vaak bepaalde bevolkingsgroepen voor het ene kiezen en andere voor het andere (soms bewust, soms noodgedwongen). Dit zorgt voor een belangrijke vertekening. In Seoul worden kinderen echter random toegewezen aan scholen, waardoor deze bij-effecten verdwijnen.

En wat blijkt, volgens deze onderzoekers zou er wel degelijk een meerwaarde in gescheiden groepen zitten. Zelf ben ik nog niet overtuigd, omdat de meerderheid van de studies toch in een andere richting wijzen. In het onderzoek houdt men rekening met verschillende variabelen, maar toch kunnen er nog steeds externe factoren meespelen (alleen al de context van Seoul), waardoor deze resultaten afwijken van het gros. Het is zeker alvast een interessant element in de discussie.

Abstract van het onderzoek:

Despite the voluminous literature on the potentials of single-sex schools, there is no consensus on the effects of single-sex schools because of student selection of school types. We exploit a unique feature of schooling in Seoul-the random assignment of students into single-sex versus coeducational high schools-to assess causal effects of single-sex schools on college entrance exam scores and college attendance. Our validation of the random assignment shows comparable socioeconomic backgrounds and prior academic achievement of students attending single-sex schools and coeducational schools, which increases the credibility of our causal estimates of single-sex school effects. The three-level hierarchical model shows that attending all-boys schools or all-girls schools, rather than coeducational schools, is significantly associated with higher average scores on Korean and English test scores. Applying the school district fixed-effects models, we find that single-sex schools produce a higher percentage of graduates who attended four-year colleges and a lower percentage of graduates who attended two-year junior colleges than do coeducational schools. The positive effects of single-sex schools remain substantial, even after we take into account various school-level variables, such as teacher quality, the student-teacher ratio, the proportion of students receiving lunch support, and whether the schools are public or private.


Acties

Information

5 responses

18 10 2012
Toch positief leereffect van gescheiden klassen? (onderzoek) | Jongens&Meisjes | Scoop.it

[...] Het is een discussie die blijft opduiken en die ik dinsdag zelf nog voerde met een ontwikkelingspsycholoog die stelde dat gescheiden klassen beter zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen. Ik ar…  [...]

19 10 2012
Toch positief leereffect van gescheiden klassen? (onderzoek) | Master Onderwijskunde Leren & Innoveren | Scoop.it

[...] Het is een discussie die blijft opduiken en die ik dinsdag zelf nog voerde met een ontwikkelingspsycholoog die stelde dat gescheiden klassen beter zijn voor de ontwikkeling van de leerlingen.  [...]

19 10 2012
Toch positief leereffect van gescheiden klassen? (onderzoek) « Manuela Bazen-Steenkamp

[...] on xyofeinstein.wordpress.com Share this:E-mailFacebookTwitterLinkedInPrintMeerTumblrPinterestDiggRedditStumbleUponScoop.itVind [...]

19 11 2012
Toch positief leereffect van gescheiden klassen? (onderzoek) | Master Onderwijskunde Leren & Innoveren | Scoop.it

[...] Meta-studies blijven dit aantonen, maar dat wil niet zeggen dat sommige onderzoeken niet tot andere resultaten komen, zoals deze nieuwe studie waarbij men keek hoe het zit in Seoul. Waarom hier? Een van de problemen bij het onderzoeken van het verschil tussen gescheiden en gemengd onderwijs is dat als beide aangeboden worden, vaak bepaalde bevolkingsgroepen voor het ene kiezen en andere voor het andere (soms bewust, soms noodgedwongen). Dit zorgt voor een belangrijke vertekening. In Seoul worden kinderen echter random toegewezen aan scholen, waardoor deze bij-effecten verdwijnen.  [...]

19 11 2012

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.335 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: