Gastblog van Linda Duits: Grootste downloaders zijn ook de grootste betalers voor muziek

16 10 2012

Deze blogpost van Linda verscheen eerst op Dieponderzoek.nl.

Media Piracy in Emerging Economies’ is een grootschalig onderzoeksproject vanThe American Assembly, een onderzoeksplatform geaffilieerd met Colombia University. Recentelijk zijn ook Duitsland en de Verenigde Staten in het onderzoek meegenomen. Gisteren presenteerde de Assembly onderzoek naar muziekbezit in deze landen. De conclusie is opmerkelijk: ‘piraten’ bezitten meer gekochte muziek dan mensen die niet downloaden.

Dit resultaat komt ook in andere studies naar voren: “The biggest music pirates are also the biggest spenders on recorded music”. Dit betekent dat het beeld van de tegenstelling tussen brave muziekkopers (“music job creators”) en klaplopers (“moochers”) niet opgaat.

Wat is er aan de hand? De mensen die veel downloaden zijn de mensen die hele grote muziekcollecties hebben. Een deel van die collectie komt van illegaal downloaden en een deel van kopiëren van vrienden. Het grootste deel komt echter van legaal gekochte muziek. Dat deel gekochte muziek is groter dan bij mensen geen peer-to-peer-sites gebruiken. Onderstaande grafiek geeft de cijfers voor de VS en Duitsland gesplitst weer.

Opmerkelijk is het grote aandeel muziek gekopieerd van vrienden (legaal in Duitsland). Dit aandeel is belangrijk voor beleidsmakers omdat de strijd tegen illegale muziek zich erg richt op peer-to-peer-aanbieders. Zo moeten Nederlandse internetproviders The Pirate Bay blokkeren (een blokkade die overigens weinig effectief is). Dit onderzoek laat echter zien dat een groot deel van het kopiëren onderling gebeurt, dus niet via peer-to-peer-sites. Dit heeft consequenties voor beleid. De onderzoekers schrijven:

[C]urrent internet-based enforcement proposals, whether directed against P2P users or cyberlocker sites, do nothing to deter such copying–in fact they’re likely to increase it as people shift toward less exposed forms of exchange.  Which raises an important question: will the major content companies be satisfied to leave this vast realm of private copying alone?  By all appearances, the answer is no,  no, and no.

Lees ook de resultaten van het onderzoek in ontwikkelingslanden.


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.919 andere volgers

%d bloggers like this: