Over kennis, leren en creativiteit in een kenniseconomie

30 08 2012

Deze blogpost verscheen ook op Blogcollectief Onderzoek Onderwijs, bezoek onze gezamenlijke blog!

De zomer is een periode voor lezen (of beter, ik lees dan nog net ietsje meer) en ik wil graag 2 inzichten meegeven rond kennis en leren die ik deze zomer meekreeg.

Frank Furedi is een niet onomstreden denker, vaak als rechts bestempeld na een extreem-links verleden, die met zijn boek Wasted, why education isn’t educating mij alvast een interessante contradictie bijleerde. We horen steeds weer dat we leven in een kenniseconomie, maar tegelijk is kennis voor sommigen iets triviaal geworden. Waarom zou je nog iets moeten leren dat je toch even makkelijk kan opzoeken? Gaat het dan eerder over de vaardigheid om hoe je kennis moet kunnen vinden en toegang tot kennis dan over eigenlijke kennis bezitten? Ik ga lang niet akkoord met alles wat Furedi stelt, maar het is een frappante vraag.

Daniel Willingham geeft op deze vraag een duidelijk antwoord. Om kennis te verwerven heb je net veel kennis nodig. Ook voor andere vaardigheden die cruciaal zijn in een eentwintigste eeuw en de huidige kennismaatschappij, denk aan creativiteit, is het hebben van een ruime kennisbasis cruciaal.

Hoe lost een expert een probleem op? Omdat hij andere dingen ziet in het probleem dan een leek. Vergelijk het met muziek. Een bluesliefhebber zal andere dingen horen in een bluessong dan iemand die het muziekgenre niet kent. Willingham gaat nog wat door op het concept van kennis en onderwijs. Hij stelt ook het idee dat kinderen op school kennis zouden moeten construeren in vraag. Dit is te hoog gegrepen, want nieuwe kennis opbouwen is een manier waarop experts werken. Dit is niet de zelfde manier waarop beginnelingen met de zelfde informatie omgaan. Hij ziet dan ook eerder kennisbegrip als haalbaar doel.

Waar Gladwell stel dat je 10000 uren nodig hebt om op een bepaald domein expert te worden, heeft Willingham het eerder over een gemiddelde van 10 jaar.

Ik vind het zelf jammer dat we zo weinig discussiëren over wat we we best meegeven in het onderwijs. We hebben het vaak over de vorm, al wat minder over het doel en zelden over het wat. En als we het over de inhoud van onderwijs hebben, dan is het vaak eerder een ideologische discussie, terwijl de vraag ook zou kunnen zijn welke kennis we nodig hebben om verdere kennis op te bouwen.

Veel leerplezier!

Bronnen:

Furedi, F. (2009). Wasted: Why education isn’t educating. London: Continuum.

Willingham, D. T. (2009). Why don’t students like school?: A cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom. San Francisco, CA: Jossey-Bass.


Acties

Information

One response

31 08 2012
Sandra Reeb-Gruber

Om kennis te bezitten/verwerven en toe te passen, moet die kennis er wel zijn. Een kenniseconomie gaat volgens mij over creatie van kennis (nieuwe of bestaande aanpassen) en het delen van kennis (ook een kunst! :-)). Als niemand meer kennis leert creëren en delen (waarvoor je dus ook kennis moet vinden, verwerven en toepassen), dan is er straks niets meer dat je ‘even makkelijk kunt opzoeken’.
Volgens mij (maar ik heb er geen onderzoek naar gedaan of zo) doen kinderen overigens niet anders dan kennis construeren, vooral voordat ze naar school gaan. Ze zetten input van dingen die ze zien, horen, voelen, proeven, meemaken continue om in (praktische) kennis. Ze construeren nog geen nieuwe (voor hen wel nieuw, niet voor de maatschappij), complexe of wetenschappelijke kennis, maar doen mijns inziens wel degelijk aan kennisconstructie. En die ‘natuurlijke’ vaardigheid (impuls bijna), kun je op school verder opbouwen, de complexiteit geleidelijk opvoeren. Dan kun je in het hoger onderwijs écht stappen maken met kenniscreatie (wetenschappelijk en toepassingsgericht), in plaats van nog steeds met leren kennis vinden en verwerven bezig te zijn. Experts zijn afgestudeerden dan wellicht nog steeds niet, maar dan zijn ze wel flink op weg in die 10000 uren of 10 jaar oefening! :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.668 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: