Wetenschappers, je schrijft best geen boeken

27 08 2012

Wetenschappers schrijven best geen boeken, het is de opvallende conclusie die Dorothy Bisshop trekt in deze blogpost (een nieuwe heldin van me, moet ik bekennen). Waarom?

Wel, een van de dingen die je als wetenschapper graag wil, is geciteerd worden. Dan gaan mensen met je inzichten aan de slag en zetten ze de wetenschap een stukje verder. Citeren en geciteerd worden is een van de belangrijke motors in wetenschap. Bisshop analyseerde haar eigen data in Google Scholar en kwam tot de constatering dat de tijdschriften met een lagere impactscore (de minder belangrijke tijdschriften) nog het meest geciteerd werden en boeken wel een heel pak minder.

Wat zorgt hier voor? Is het dat hoofdstukken in boeken  minder kwaliteitsvol zijn, vaak omdat ze geen peer review kennen? Nee, wellicht niet. De belangrijkste reden is toegankelijk zijn via het net, en boeken zijn vaak quasi onmogelijk (gratis) te downloaden, terwijl je met wat geluk (of je universiteitsaccount natuurlijk) wel makkelijk aan wetenschappelijke artikelen kan raken.

Wat zorgt er volgens Bisshop voor dat een artikel gelezen en geciteerd wordt? 3 redenen:

  • It needs to be tagged so that it will be found on a computer search,
  • it needs to be accessible and not locked behind a paywall,
  • and it needs to  be well-written and interesting.

Ergens onderhuids zit er ook een pleidooi voor open source in… (bron)


Acties

Information

One response

28 08 2012
Wetenschappers, je schrijft best wel boeken (en begin vooral te twitteren) « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

[...] schreef ik het tegenovergestelde hier op mijn blog, ik weet het, maar toen al wist ik dat ik ook nog deze blogpost zou schrijven. Ik begrijp  het [...]

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.043 andere volgers

