Games leren je niet multitasken (onderzoek)

14 06 2012

Je leert veel van games, maar uit nieuw onderzoek blijkt 1 ding: je leert er niet beter door multitasken (op zich al een mythe).

Gamers zijn namelijk niet beter in het rijden en bellen. 60 proefpersonen (studenten) moesten een racespel spelen en ondertussen vragen beantwoorden. Zo werd een telefoongesprek nagebootst. Wat bleek?

“Performance on the driving test was most harmed by talking on the phone, though it also declined on the other two tests. The gamers drove the racetrack about 2 seconds slower while multitasking, dropping from a mean of 101.7 seconds to 103 seconds. The non-gamers were 10 seconds slower, dropping from 112.9 seconds to 122.5.” (bron)

Gamers waren beter in het spel, wat niet verbaast, maar hun score ging ook significant achteruit.

Oja, uit een onderzoek van Jason Watson en David Strayer toonde dat er bij hun 200 proefpersonen er wel degelijk 5 ‘supertaskers’ waren, personen die echt kunnen multitasken zonder kwaliteitsverlies.

Abstract van het onderzoek:

With modern technological advances, we often find ourselves dividing our attention between multiple tasks. While this may seem a productive way to live, our attentional capacity is limited, and this yields costs in one or more of the many tasks that we try to do. Some people believe that they are immune to the costs of multitasking and commonly engage in potentially dangerous behavior, such as driving while talking on the phone. But are some groups of individuals indeed immune to dual-task costs? This study examines whether avid action videogame players, who have been shown to have heightened attentional capacities, are particularly adept multitaskers. Participants completed three visually demanding experimental paradigms (a driving videogame, a multiple-object-tracking task, and a visual search), with and without answering unrelated questions via a speakerphone (i.e., with and without a dual-task component). All of the participants, videogame players and nonvideogame players alike, performed worse while engaging in the additional dual task for all three paradigms. This suggests that extensive videogame experience may not offer immunity from dual-task costs.


Acties

Information

3 responses

15 06 2012
Games leren je niet multitasken (onderzoek) | ICT in de school | Scoop.it

[...] "Je leert veel van games, maar uit nieuw onderzoek blijkt 1 ding: je leert er niet beter door multitasken (op zich al een mythe)."  [...]

15 06 2012
Games leren je niet multitasken (onderzoek) « Manuela Bazen-Steenkamp

[...] on xyofeinstein.wordpress.com Share this:E-mailFacebookTwitterLinkedInPrintMeerTumblrPinterestDiggRedditStumbleUponScoop.itVind [...]

16 06 2012
Games leren je niet multitasken (onderzoek) « X, Y of Einstein? – De ... | Leren in het onderwijs | Scoop.it

[...] Je leert veel van games, maar uit nieuw onderzoek blijkt 1 ding: je leert er niet beter door multitasken (op zich al een mythe). Gamers zijn namelijk niet beter in het rijden en bellen. 60 proefpersonen (studenten) moesten een …  [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.079 andere volgers

%d bloggers like this: