Waarom zit iemand niet op Facebook? Onderzoek toont 14 redenen

24 05 2012

Kreeg via Hans De Four dit onderzoek/persbericht toegestuurd, waarvoor dank!

Facebook heeft 900 miljoen gebruikers wereldwijd en ook in Vlaanderen en Nederland zijn de gebruikersaantallen opmerkelijk hoog. Bovendien logt ongeveer de helft van al die gebruikers dagelijks aan en gaan er weinig dagen voorbij waarop de sociale netwerk site eens niet in de traditionele media tevoorschijn komt. Maar in een wereld waarin Facebook alom tegenwoordig lijkt, zijn er nog steeds heel wat mensen die Facebook niet gebruiken of hun account deactiveerden. Wat zijn hun motieven en hoe kijken ze naar de Facebook-trend? De Hogeschool-Universiteit Brussel trok op onderzoek en ondervroeg 2148 Vlamingen en Nederlanders over hun afwezigheid op de sociale netwerk site.

De helft van de deelnemers aan dit onderzoek is tussen 45 en 62 jaar oud. “Dit ligt in de lijn der verwachtingen” aldus prof. dr. Ralf Caers, die het onderzoek leidde. “Hoewel Facebook door mensen van alle leeftijden gebruikt wordt, ligt de gebruiksfrequentie het hoogst bij jongeren. Daar vind je dan ook minder snel respondenten die Facebook niet gebruiken. Ouderen zijn dan weer minder actief op het internet en werden dan ook minder bereikt door het online onderzoek”. De resultaten zijn dan ook van toepassing op Vlamingen en Nederlanders die minstens sporadisch op het internet actief zijn. Bovendien is bijna 70% van de respondenten hoger opgeleid.

Het onderzoek komt tot enkele opvallende resultaten. Allereerst blijkt de beslissing om niet aanwezig te zijn op Facebook eerder een bewuste keuze. Ralf Caers: “Bijna 90% van de respondenten vindt dat men voldoende op de hoogte is van wat Facebook precies is en wat je ermee kan doen, zelfs wanneer men het nooit gebruikt heeft. Slechts 2,4% van de respondenten kan zich helemaal geen beeld vormen over wat Facebook is. De hoogste bekendheid ligt uiteraard bij de jongeren (97%)”. Maar toch. De vaststelling dat zelfs meer dan 80% van de ouderen (62+) aangeeft voldoende op de hoogte te zijn en dat slechts 2% aangeeft weinig vrienden te hebben die op Facebook actief zijn, bevestigt de brede integratie van de sociale netwerk site in de samenleving. De stelling ‘onbekend is onbemind’ gaat aldus niet op voor Facebook.

Drie op de vier mensen hebben meer dan 1 reden om niet actief te zijn op Facebook. “Maar er wordt 1 argument zeer duidelijk naar voren geschoven”, vervolgt Caers. “66,9% van de afwezigen bepaalt gewoon liever zelf wat ze aan wie vertellen, eerder dan het op Facebook te gooien voor iedereen. Het broadcasting-principe, waarbij honderden vrienden door een simpele status update op de hoogte worden gebracht van wat je doet, slaat bij hen niet aan”.

Maar buiten die reden blijkt er vooral ook verdeeldheid te zijn. Geen enkele van de andere redenen wordt gedragen door een meerderheid van de respondenten. De tweede belangrijkste reden waarom mensen niet op Facebook aanwezig zijn is dat zij vinden dat hun leven zich offline afspeelt en zij geen nood hebben aan een alternatief online leven. Voor vier op de tien respondenten is dit een bepalende factor. “Dit is wel een opmerkelijk resultaat” aldus Caers. “Eerder onderzoek toont immers aan dat Facebook veelal gebruikt wordt als een verlengstuk van het offline leven en niet als alternatief ervoor. Contacten die we hebben en gesprekken die we doorheen de dag hebben gevoerd worden daarbij verder gezet op sociale media. Facebook verschilt daarin duidelijk van andere platformen als Second Life, waarbij de omgeving en de aard van het platform veel virtueler zijn. De Vlamingen die niet op Facebook actief zijn, kijken dus anders naar het medium dan zij die het gebruiken. Het benadrukt bovendien opnieuw de voorkeur voor een persoonlijk contact, onder een selecte groep van mensen”.

Facebook lag de voorbije jaren wel eens vaker onder vuur omwille van privacy-inbreuken. Dat heeft schijnbaar ook een weerslag op de niet-gebruikers. Bijna vier op de tien stelt dat de vrees voor privacy-inbreuken een belangrijk argument is om zich niet met de sociale netwerk site in te laten. Een algehele desinteresse (men vindt er maar niks aan) en tijdsgebrek vervolledigen de top vijf, met elk één op drie respondenten die het in rekening brengt.

Als we naar de overige redenen kijken, dan valt het op dat enkele redenen die vaak opduiken in de media toch niet altijd even belangrijk zijn in de beslissing om niet op Facebook actief te zijn. Slechts één op de vier vindt het een afknapper dat alles wat je op Facebook plaatst er voor eeuwig blijft en één op de vijf keert de sociale netwerk site de rug toe omdat het persoonlijke gegevens voor reclamedoeleinden zou kunnen gebruiken. Volgens Caers is dit echter niet geheel onlogisch. Hij verwijst hierbij terug naar de eerste reden, de afkerigheid ten opzichte van het broadcast-principe. “Voor wie sowieso weinig zou posten, is het vermoedelijk minder acuut dat die informatie voor eeuwig blijft en voor reclamedoeleinden gebruikt kan worden. Bovendien worden niet-gebruikers ook minder geconfronteerd met gevoelige informatie op Facebook (van zichzelf of iemand anders) waardoor het wel eens minder nadrukkelijk een probleem schijnt te vormen”.

Mensen die niet op Facebook aanwezig zijn, zijn wel erg verdraagzaam ten opzichte van anderen die het wel gebruiken. Het aantal respondenten dat aangeeft Facebook gelijk te stellen met voyeurisme (12,1%), het als kinderachtig bestempelen (9,6%) of de gebruikers ervan aanstellers noemen (3%) ligt bijzonder laag.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de jongere generatie (-31 jaar, de zogenaamde Generation Y) veelal nog meer uitgesproken standpunten inneemt. Zo storen zij zich heel wat meer aan al die status updates (36,2% ten opzichte van 21%), zijn nog meer afkerig van het broadcast-principe (77,1% ten opzichte van 66,9%) en vinden nog meer dat hun leven zich enkel offline afspeelt (51,4% ten opzichte van 40,8%). “Dit is vermoedelijk te wijten aan het feit dat het voor hen heel nadrukkelijk deel uit maakt van hun leven. Zij zijn dagdagelijks omringt door bijna allemaal Facebook-gebruikers, die het bovendien veelal actief gebruiken en er ook over communiceren. Dat zorgt voor heel wat sociale druk. De beslissing om er dan net van weg te blijven moet dan wel een zeer bewuste keuze zijn” aldus Caers. Deze jongeren focussen zich duidelijk meer op het dagdagelijkse offline leven en zien Facebook als een overbodig verlengstuk dat bovendien te veel tijd zou vergen.

Tot slot onderzocht de HUB in welke mate het niet aanwezig zijn op Facebook ertoe leidt dat men minder goed op de hoogte is van wat er met de vrienden gebeurt. Opvallend is dat 80,8% van de respondenten aangeeft minder goed op de hoogte te zijn van wat er met hun vrienden gebeurt, wanneer ze zichzelf vergelijken met vrienden die wel Facebook hebben. Slechts 13% is even goed en even snel op de hoogte, ook zonder Facebook. 6,3% is even goed op de hoogte, doch veelal pas enige tijd later dan de Facebookers. Maar slechts weinigen (5,3%) voelen zich helemaal uit de boot vallen. De grote meerderheid van de niet-gebruikers meent dan ook dat men inderdaad niet alles verneemt van de vrienden, maar dat men de belangrijke dingen altijd wel zal horen, soms even snel (21,4%) maar veelal wat later (54,1%).

Facebook. Niet voor iedereen. En dat is niet zo erg.

 


Acties

Information

5 responses

25 05 2012
Sinds gisteren zit ik ook op Facebook… « Manssen.nl ~ "It's all in the Cloud!"

[...] = [];}Op het ‘X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig’ las ik het bericht “Waarom zit iemand niet op Facebook? Onderzoek toont 14 redenen”. De reden dat ik  niet op Facebook zat, is dat ik al ‘lid’ was van Twitter en Google+. Ook [...]

25 05 2012
Waarom zit iemand niet op Facebook? Onderzoek toont 14 redenen | Social Media Overzicht | Scoop.it

[...] background-position: 50% 0px ; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } xyofeinstein.wordpress.com – Today, 6:04 [...]

28 05 2012
Waarom zit iemand niet op Facebook? Onderzoek toont 14 redenen | Wie ben ik waar en voor wie? | Scoop.it

[...] background-position: 50% 0px ; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } xyofeinstein.wordpress.com – Today, 6:22 [...]

9 10 2012
26 09 2013
PEW-onderzoek: waarom is een volwassene bewust niet online? | X, Y of Einstein?

[…] had ik hier al Vlaams onderzoek naar redenen om offline te zijn, PEW publiceerde gisteren deze […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.919 andere volgers

%d bloggers like this: