Bloggen therapeutischer dan een dagboek voor tieners

22 03 2012

Ik dacht dat ik het onderzoek hier ooit al eerder postte, maar vond het niet direct terug in het archief, dus breng ik het nog even voor alle veiligheid. Meyran Boniel-Nissim en Azy Bara van de universiteit van Haifa onderzochten het gebruik van bloggen als therapie bij tieners. Deze aanpak bleek effectiever dan het bijhouden van een persoonlijk, privé dagboek.

De ondersteuning die ze kregen via de commentaren op hun berichten zal wellicht een niet onbelangrijke rol spelen. (zie ook dit artikel in de NY Times)

Abstract van het onderzoek dat je hier gratis kan downloaden:

Research shows that writing a personal diary is a valuable therapeutic means for relieving emotional distress and promoting well-being, and that diary writing during adolescence helps in coping with developmental challenges. Current technologies and cultural trends make it possible and normative to publish personal diaries on the Internet through blogs—interactive, online forms of the traditional personal diary. We examined the therapeutic value of blogging for adolescents who experience social–emotional difficulties. The field experiment included randomly assigned adolescents,
preassessed as having social– emotional difficulties, to 6 groups (26 –28 participants in each): Four groups were assigned to blogging (writing about their difficulties or free writing; either open or closed to responses), a group assigned to writing a diary on personal computers, and a no-treatment control group. Participants in the 5 writing groups were instructed to post messages at least twice a week over 10 weeks. Outcome measures included scales of social– emotional difficulties and self-esteem, a social activities checklist, and textual analyses of participants’ posts. Measurement took place at pre- and postintervention and at follow-up 2 months later. Results showed that participants maintaining a blog significantly improved on all measures. Participants writing about their difficulties in blogs open to responses gained the most. These results were consistent in the follow-up evaluation.


Acties

Information

One response

22 03 2012
Bloggen therapeutischer dan een dagboek voor tieners | Mediawijsheid bibliotheken | Scoop.it

[...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } xyofeinstein.wordpress.com – Today, 3:55 [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.534 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: