“How are we supposed to use technology responsibly if we don’t use it at all?”

8 03 2012

Een zeer goede vraag uit dit artikel op Mindshift: “How are we supposed to use technology responsibly if we don’t use it at all?”. (bedankt @remcopijpers en @flatworldbuzz voor de tip)

Het komt uit een pleidooi van Amerikaanse studenten voor het recht op het gebruik van technologie in de klas. Ik ga het artikel hier net herkauwen, maar lees het zeker.

Er is wel een belangrijk element dat ik wil toevoegen aan de discussie. Een van de belangrijkste inzichten van het recente EU Kids online rapport is dat kinderen die beperkte toegang hebben tot technologie minder weerbaar opgroeien. Een beperking of verbod opleggen is in feite kinderen niet helpen opgroeien in een wereld die voor een groot deel technologisch is.

We kunnen en moeten discussiëren over al dan niet iPads in de klas (klik hier en het beter geschreven stuk van @janseurinck hier), maar dat we jongeren moeten leren weerbaar omgaan met technologie, staat voor mij zelf vast. Mediawijsheid in het basisonderwijs, graag. Kinderen die zelf technologie mogen meebrengen, graag. Sociale voorzieningen om dit te kunnen doen, zeker. Leerkrachten overtuigen dat ze geen CTO moeten zijn, maar met hun wijsheid nu al kunnen helpen? Probeer ik elke dag. Het zijn boeiende tijden.


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.352 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: