Zonder taal geen rekenen (enkele onderzoeken, ook ivm meisjes-jongens)

27 02 2012

Enkele onderzoeken op een rijtje over taal en rekenen.

Beeld je een wereld in waarin je geen woorden zou hebben voor de cijfers, zou je dan nog kunnen rekenen? Het antwoord is wellicht nee. Dit blijkt uit onderzoek bij de Piraha, een nomadengemeenschap die leeft bij de Amazone. Zij hebben slechts 3 woorden om een hoeveelheid aan te duiden. Hòi betekent “kleine grootte of hoeveelheid,” hoì, betekent “iets grotere hoeveelheid,” en baàgiso beschrijft “reden om samen te komen of veel.” Deze groep is helemaal ‘anumeric’, als een van de weinige volkeren ter wereld. Wat blijkt: de leden van deze groep hebben effectief moeite met wiskunde. (lees ook hier)

Abstract van het onderzoek (gratis):

Recent research has suggested that the Pirahã, an Amazonian tribe with a number-less language, are able to match quantities > 3 if the matching task does not require recall or spatial transposition. This finding contravenes previous work among the Pirahã. In this study, we re-tested the Pirahãs’ performance in the crucial one-to-one matching task utilized in the two previous studies on their numerical cognition, as well as in control tasks requiring recall and mental transposition. We also conducted a novel quantity recognition task. Speakers were unable to consistently match quantities > 3, even when no recall or transposition was involved. We provide a plausible motivation for the disparate results previously obtained among the Pirahã. Our findings are consistent with the suggestion that the exact recognition of quantities > 3 requires number terminology.

Opeens moet je dan denken aan de verschillen tussen jongens en meisjes, waarbij men vaak denkt dat jongens beter zijn in rekenen en meisjes eerder talig zijn. Wat blijkt? Dit is fout. Meisjes die verbaal sterker zijn, zijn vaak ook sterker in wiskunde. (lees ook hier)

Abstract van het onderzoek:

Studies have shown that female children, on average, consistently outperform male children in arithmetic. In the research reported here, 1,556 pupils (8 to 11 years of age) from urban and rural regions in the greater Beijing area completed 10 cognitive tasks. Results showed that girls outperformed boys in arithmetic tasks (i.e., simple subtraction, complex multiplication), as well as in numerosity-comparison, number-comparison, number-series-completion, choice reaction time, and word-rhyming tasks. Boys outperformed girls in a mental rotation task. Controlling for scores on the word-rhyming task eliminated gender differences in arithmetic, whereas controlling for scores on numerical-processing tasks (number comparison, numerosity estimation, numerosity comparison, and number-series completion) and general cognitive tasks (choice reaction time, Raven’s Progressive Matrices, and mental rotation) did not. These results suggest that girls’ advantage in arithmetic is likely due to their advantage in language processing.

Er is gelukkig ook nog goed nieuws te melden voor de jongens, uit nieuw Brits onderzoek blijken ze de meisjes in lezen bij te benen! Belangrijkste inzichten uit dit onderzoek:

  • The difficulty level of books read by boys in the report is no longer generally lower than girls’.
  • There are signs of difficulty of books rising since last year.
  • This year there is evidence that a high number of quizzes taken and passed is sustained into the first two Years of secondary school (Year 7 and 8, except in Scotland), a change from previous years when a decline set in at this stage. While the difficulty of books read declines after Year 9, this is more positive than previous reports, in which the difficulty declined after Year 6. However, it is still the case that if the older readers challenged themselves more, better reading outcomes could be anticipated.

Acties

Information

2 responses

27 02 2012
Zonder taal geen rekenen (enkele onderzoeken, ook ivm meisjes-jongens) | Dorien Kok: Onderwijs Nieuws | Scoop.it

[...] background-position: 50% 0px; background-color:#222222; background-repeat : no-repeat; } xyofeinstein.wordpress.com (via @thebandb) – Today, 12:57 [...]

21 03 2013
Minder vrouwen in STEM-vakken omdat ze meer keuze hebben? | X, Y of Einstein?

[...] zijn. De verklaring die ze zien is net dat meisjes vaker én goed zijn in rekenen én goed in taal (wat niet zo onlogisch is). Hierdoor zouden meisjes meer opties hebben in het zoeken naar een baan en daardoor zouden ze [...]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.933 andere volgers

%d bloggers like this: