Wat als je diploma niet fake is, maar ook niet echt veel waard?

1 05 2011

Hogeschool INHolland verandert bijna van naam. Neem het van mij aan. De imagoschade die men ondertussen opliep door de slechte beoordeling van de opleidingen, is zo dodelijk, dat het gewoon niet anders kan. Gisteren in Nieuwsuur verdedigde bestuursvoorzitter Doekle Terpstra de hogeschool nog, maar het was opvallend hoe hij zelf al aangaf/NIET LANGER UITSLOOT dat de hogeschool mogelijks weer in kleinere lokale scholen opgedeeld wordt, onder een overkoepelende naam. Een tip, mik op een grootte van 800 studenten per autonoom deel. Uit onderzoek blijkt dat bij een dergelijk aantal studenten een school of autonome opleiding groot genoeg is voor een degelijke vakgroepwerking waardoor personeel genoeg professionaliseert, maar waarbij noch bij studenten, noch bij personeel de anonimiteit toeslaat waardoor mensen van elkaar niet meer weten waar ze mee bezig zijn.

Maar er is meer. Wat als jouw diploma niet fake is, je hebt er hard voor gewerkt en de opleiding is top, maar het diploma is toch ook niet veel waard?

Ik hoorde deze week het verhaal van een student mediaplanner die eenmaal aan het werk beseft dat hij een saaie kantoorjob uitoefent waarbij hij uren moet staren op excel-sheets. Het was niet de job die hij voor ogen had, media klonk zo hip, maar hij is blij dat hij een job heeft. Want, hoeveel mediaplanners zijn er nodig?

Dit verhaal lijkt een voorbeeld van de economische bubbel die hoger onderwijs kan zijn, zoals Peter Thiel deze enkele weken geleden beschreef. Je investeert als maatschappij, maar ook als ouder en jongere in een (dure) opleiding, maar eenmaal afgestudeerd vertaalt zich dit niet in een dito loon. In verschillende landen stijgt de inschrijvingsprijs van het hoger onderwijs openlijk of versluierd. In Engeland tot 10000 pond, zeer openlijk. In Vlaanderen en Nederland versluierd door een model waarbij niet slagen financieel gepenaliseerd wordt, wat betekent dat enkel rijken falen kunnen compenseren. Er zijn in de meeste landen ondertussen studieleningen, maar dit maakt het enkel erger. Want, lenen voor een opleiding die niet oplevert, zorgt voor moeilijk terugbetalen. Vandaar de schrik in de VS voor een nieuwe economische bubbel.

Ondertussen eisen jongeren terecht kwaliteit voor het vele geld dat ze moeten neertellen. In de UK is het aantal klachten over universiteiten de laatste jaren verveelvoudigd, en dan gaat het over ontbreken van degelijke begeleiding tot zelfs het ontbreken van zitplaatsen. De mooie brochures die hogescholen en universiteiten wereldwijd verspreiden worden meer en meer getoetst aan de werkelijkheid en als deze niet klopt…

Een ander verhaal dat ik deze week oppikte, gaat over de oprichting van 2 nieuwe psychiatrie-instellingen voor gevangenen, waarbij men nu al vreest nauwelijks personeel te vinden. Verpleegkundigen zijn al schaars, maar verplegers en verpleegsters die specifiek opgeleid zijn voor dit moeilijke doelpubliek zijn al helemaal witte raven.

We willen dat zoveel mogelijk mensen verder studeren, liefst niet enkel jongeren, maar late instromers zijn de nieuwe ‘markt’ die aangeboord moeten worden. Dit is enerzijds fantastisch voor richtingen waarvan we nu al weten dat we nu al of heel binnenkort grote tekorten afgestudeerden zullen hebben (techniek, onderwijs, verzorging,…) Maar van andere richtingen, waar vooral jongeren op afkomen, moeten we toegeven dat we er niet veel van nodig hebben. Ze klinken mooi. Liggen goed in de markt en daarom worden ze door instellingen voor hoger onderwijs zo graag opgericht om vooral meer inkomsten te genereren (en nee, dit gaat niet enkel over hogescholen), Misschien zouden we net bij dergelijke richtingen een numerus clausus moeten invoeren. Het scheelt een hoop teleurstelling bij veel partijen.

Toch moeten we ook de vraag stellen of we niet te veel mensen aanmoedigen om verder te studeren. Ja, een diploma hoger onderwijs verhoogt de kans op een hoger loon, maar het is al lang een bevestigd cliché dat door de schaarste aan bepaalde technische arbeiders (lees loodgieters, truckchauffeurs,…) of bijvoorbeeld verpleegsters van secundair onderwijsniveau deze groepen steeds meer zullen verdienen door de aloude wet van vraag en aanbod, slechts gecompenseerd door import vanuit het buitenland.

Ik ben iemand die het geluk gehad heeft om te kunnen verder studeren. Mijn familie heeft hier veel voor moeten doen. Ik ben hen hiervoor ontzettend dankbaar, en ik vind de democratisering van het onderwijs cruciaal voor een gezonde samenleving. Ik wil het hoger onderwijs aan iedereen gunnen. Maar laten we kijken wie het aankan, wie het wil en hen steunen. Laten we tegelijk corrigeren dat een hoger diploma niet noodzakelijk betekent een beter mens. Het is simpel: we hebben iedereen nodig, en met de ontgroening meer dan ooit. Laten we zo beginnen te kijken naar opleiden.


Acties

Information

5 responses

6 09 2011
Hoe zou het nog zijn met… hoger onderwijs als economische bubbel « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

[...] leek het ook in Nederland te leven met enkele plaatselijke schandalen die er een hele eigen invulling aan gaven. Maar hoe zou de toestand nu zijn? The Economist wijdt er [...]

26 05 2012
Zeven eigen ideetjes voor het hervormen van het secundair onderwijs « X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig

[...] waarbij verantwoordelijkheid niet afgeschoven wordt en waarbij er wel vakgroepwerking kan bestaan. (lees ook hier) Binnenkort op deze blog ook een onderzoek over voor- en nadelen van [...]

15 01 2013
Schaalverkleining: terug naar de kleine vakschool in Nederland? « X, Y of Einstein?

[...] Mensen die me kennen, weten dat ik een behoorlijk koele minnaar van schaalvergroting ben. Niet zozeer omwille van een misplaatste nostalgie, maar wel omdat er wel een degelijk optimale schoolgrootte bestaat met positieve effecten voor person…. [...]

2 06 2014
Commentaar: hervorming van beroepsonderwijs, een andere optie in Nederland | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

[…] Nederland heeft men ervaring met schaalvergroting, af en toe niet goed gelukt of helemaal niet gelukt. Hier in Vlaanderen wil men dit ook doen, vaak in adem gesteld dat we het […]

3 06 2014
Commentaar: hervorming van beroepsonderwijs, een andere optie in Nederland | X, Y of Einstein?

[…] Nederland heeft men ervaring met schaalvergroting, af en toe niet goed gelukt of helemaal niet gelukt. Al een tijdje waart er specifiek voor het beroepsonderwijs, het MBO, een […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.375 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: