10 regels bij Coca Cola voor sociale media vertaald naar het onderwijs.

6 01 2010

Meer en meer bedrijven nemen maatregelen over hoe hun werknemers moeten omgaan met sociale media (bvb berichten op facebook, twitter,…)

Coca Cola publiceerde haar lijst en hier volgen de 10 regels die ze meegeven aan hun personeel (lees hier het volledige document):

  1. Be Certified in the Social Media Certification Program.
  2. Follow our Code of Business Conduct and all other Company policies.
  3. Be mindful that you are representing the Company.
  4. Fully disclose your affiliation with the Company.
  5. Keep records.
  6. When in doubt, do not post.
  7. Give credit where credit is due and don’t violate others’ rights.
  8. Be responsible to your work.
  9. Remember that your local posts can have global significance.
  10. Know that the Internet is permanent.
    (gevonden via @netlash, bron viralblog)

Eerlijk: misschien is dit echt wel een lijstje dat, mits enkele aanpassingen ook in het onderwijs bruikbaar kan zijn. Ik ga er even van uit dat er nog geen certificering gebeurt bij leerkrachten van een school voor omgaan met sociale media en dat de school geen globale speler is ;).  Toch even een poging voor als lesgevers die berichten posten in naam van of in verband met hun school:

  1. Volg een opleiding rond het gebruik van sociale media en de reikwijdte ervan.
  2. Post in de visie van de school, hogeschool of universiteit.
  3. Hou in je achterhoofd dat je ook de school vertegenwoordigt met je online berichten.
  4. Kom eerlijk uit voor je link met de school.
  5. Bewaar zelf hoe online communicatie is verlopen.
  6. Als je twijfelt (aan een bericht, aan hoe je best zou reageren), reageer niet!
  7. Vermeld steeds correct je bronnen (bijvoorbeeld op Twitter door retweet) en respecteer de (auteurs)rechten.
  8. Wees verantwoordelijk voor wat je post.
  9. Discussies kunnen soms maar gaan om een of meer leerlingen of studenten, maar de hele wereld kan meekijken.
  10. Weet dat alles op internet permanent blijft bestaan (zelfs al verwijder je zaken…).

Vraag: suggesties tot aanpassing zijn welkom, hebben jullie zelf al andere regels in gebruik

*update*: Recent verscheen er een presentatie op slideshare over de social media strategie van Coca cola ivm oa marketing.


Acties

Information

7 responses

6 01 2010
Tweets that mention 10 regels bij Coca Cola voor sociale media vertaald naar het onderwijs. « Is het nu generatie X, Y of Einstein? -- Topsy.com

[…] This post was mentioned on Twitter by Bert Smits, Pedro De Bruyckere. Pedro De Bruyckere said: 10 regels bij Coca Cola voor sociale media gebruik door werknemers vertaald naar het onderwijs. http://wp.me/prJwm-ko (aanzet :) ) […]

16 01 2010
uberVU - social comments

Social comments and analytics for this post…

This post was mentioned on Twitter by thebandb: 10 regels bij Coca Cola voor sociale media gebruik door werknemers vertaald naar het onderwijs. http://wp.me/prJwm-ko (aanzet :) )…

4 04 2010
Edufloor blogt » 10 regels voor gebruik van sociale media in het onderwijs

[…] door de auteurs van het boek “Is het nu generatie X, Y of Einstein?” vertaald is naar regels voor gebruik in het onderwijs var addthis_language = […]

13 05 2010
7 dingen die veranderd zijn voor een bedrijf of instelling door Social Media « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

[…] Zorg er voor dat ze dit beseffen en zorg voor handvatten om dit een beetje te stroomlijnen (zie ook een van onze meest populaire berichten ooit, over de social media policy van bijvoorbeeld co…) […]

12 07 2010
2 11 2011
Nederlandse onderwijsbond stelt regels voor sociale media op school voor « Is het nu generatie X, Y of Einstein?

[…] al zeer actief zijn op sociale media en een voortrekkersrol spelen. Ter verdere inspiratie nog even de regels die ik van coca cola vertaalde naar het onderwijs. Deel dit:TwitterFacebookE-mailPrintStumbleUponDiggLinkedInRedditVind ik leuk:LikeWees de eerste om […]

3 11 2011
10 regels bij Coca Cola voor sociale media vertaald naar het onderwijs. | Vaardigheden van de 21ste eeuw! | Scoop.it

[…] 10 regels bij Coca Cola voor sociale media vertaald naar het onderwijs. Meer en meer bedrijven nemen maatregelen over hoe hun werknemers moeten omgaan met sociale media (bvb berichten op facebook, twitter,…) Coca Cola publiceerde haar lijst en hier volgen de 10 re… Source: xyofeinstein.wordpress.com […]

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 6.547 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: